هواپیمای اوکراین

همزمان با فراخوان خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراین برای روشن کردن شمع در سالگرد سرنگونی این هواپیما توسط موشک‌های سپاه پاسداران، دستگاه‌های امنیتی خانواده‌ها را برای ممانعت از برگزاری مراسم یادبود تحت فشار قرار داده‌اند.

یک منبع آگاه به نقل از برخی خانواده‌های قربانیان این هواپیما گفت كه در روزهای اخیر نیروهای امنیتی با حضور در منازل خانواده‌های قربانیان به آنها هشدار داده‌اند که از برگزاری مراسم یادبود خودداری کنند.

این منبع ادامه داد که اعضای ماموران نیروی انتظامی و امنیتی در لباس شخصی و غیرنظامی بودند و با بستگان قربانیان تلفنی یا در خانه صحبت کردند و به آن‌ها گفتند اگر می‌خواهند مراسم سالگرد برگزار کنند، باید تامین امنیت آن را به نیروی انتظامی بسپرند.

#من_هم_شمعی_روشن_خواهم_کرد

شایان ذکر است که سال گذشته نیز به دلیل فشارهای امنیتی، مراسم سالگرد قربانیان لغو و محدود شد و بستگان قربانیان برای جلوگیری از برگزاری مراسم یادبودشان تحت فشار قرار گرفتند.

در آستانه دومین سالگرد سرنگونی هواپیمای اوکراین، انجمن خانواده‌های قربانیان پرواز PS752 با صدور فراخوانی از مردم خواست شمع روشن کنند و عکس دعوتنامه را در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ «#من_هم_شمعی_روشن_خواهم_کرد» منتشر کنند. 

کاربران شبکه های اجتماعی از تماس خانواده های قربانیان هواپیمای اوکراینی استقبال کردند و بسیاری از فعالان به این کمپین پیوستند و تصاویری از بستگان خود را که کشته شدند منتشر کردند.