سند خیلی محرمانه: بهره‌برداری ایران از معادن فسفات سوریه!
سند خیلی محرمانه: بهره‌برداری ایران از معادن فسفات سوریه!

به گزارش ایران اینترنشنال، در ماه بهمن سال ۱۴۰۱، هیأت دولت ايران با درخواست سازمان انرژی اتمی، به خرید سالانه ۸۰۰ هزار تن فسفات از سوریه برای استخراج اورانیوم و تولید کیک زرد از آن، رضایت داده است.

سند خیلی محرمانه: بهره‌برداری ایران از معادن فسفات سوریه!

در این سند، که با امضای محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی، به محمد مخبر، معاون اول ابراهیم رئیسی، ارسال شده است و مهر خیلی محرمانه دارد و تاریخ دوم بهمن ۱۴۰۱ روی آن قید شده است، آمده که این سازمان در حال نهایی کردن قرارداد برای خرید سالیانه ۸۰۰ هزار تن خاک فسفات از کشور سوریه می‌باشد.

در توجیه این قرارداد، رییس سازمان انرژی اتمی اظهار کرده است که به دلیل عیار بالای اورانیوم در خاک فسفات سوریه، استخراج این عنصر و تولید کیک زرد از آن، از نظر فنی مناسب‌تر از استخراج اورانیوم از منابع مستعد پرتوزاری کشور با عیار پایین است.

خیره ۱.۵ میلیارد تن سنگ فسفات

در این نامه، از هیات دولت درخواست شده است که سهم دولت ایران در مبلغ قرارداد به صورت رایگان محاسبه شود، با این حال تاکید شده که هزینه‌های استخراج، حمل و نقل و سایر هزینه‌ها به عهده سازمان انرژی اتمی خواهد بود. بر اساس این سند، هیات دولت ايران با درخواست سازمان انرژی اتمی موافقت کرده است.

در پیوست توجیهی درخواست سازمان انرژی اتمی آمده است که به دلیل فقر منابع اورانیوم در ایران، توجه به منابع غیرمتداول و واردات اورانیوم به کشور غیرقابل اجتناب است.

در پیوست اعلام شده که در سال‌های اخیر، دو معدن فسفات سوریه شامل معدن الصوافه با ذخیره ۱.۵ میلیارد تن سنگ فسفات و خنفیس با ذخیره ۳۰۰ میلیارد تن، بهره‌برداری شده و در اختیار ايران قرار گرفته است.