زندگی پناهجویان

شمار زیادی از فعالان حقوق بشر از شرایط سخت زندگی پناهجویان افغان در جمهوری اسلامی انتقاد کردند و اعلام کردند که رژیم جمهوری اسلامی با وجود هشدارهای بین المللی در مورد وضعیت فاجعه بار افغانستان، میزان اخراج آن پناهجویان از کشور را افزایش داده است.

در ماه های گذشته، جمهوری اسلامی تعداد دفعات اخراج پناهجویان افغان توسط رژیم جمهوری اسلامی را روزانه بین چهار هزار تا پنج هزار پناهنده افزایش داده است.

سازمان بین المللی مهاجرت گزارشی منتشر کرده بود که در آن نشان می داد که از زمان سقوط دولت قبلی کشورشان در مرداد ماه، حدود نیم میلیون مهاجر افغان از ایران به کشورشان بازگشته اند و حدود ۴۰۰ هزار نفر از آنها به اجبار اخراج شده اند.

برخی از افغان از وضعیت سخت زندگی پناهجویان افغان در اردوگاه پناهندگان سازمان ملل متحد در هرات که تحت نظارت نیروهای جمهوری اسلامی است، صحبت می کنند.

♦   ماموران جمهوری اسلامی پول پناهجویان افغان را می‌گرفتند

عبدالله حیدری، ۲۹ ساله از ولایت سرپل و یکی از پناهندگان در ایران، گفت که هشت ماه پیش برای کار به عنوان کارگر ساختمانی به ایران سفر کرده و در خانه ای در تهران زندگی می کند.

آقای حیدری اضافه کرد که مأموران جمهوری اسلامی  برای اخراج او و خانواده اش از دیوارهای خانه اش بالا رفتند و او را مجبور کردند که به اردوگاه پناهندگان در هرات برود.

وی ادامه داد: «نیروهای نظامی جمهوری اسلامی من و خانواده‌ام را وادار کرده‌اند تا تمام وسایل خانه‌ خودمان را همان جا رها کنند و حتی به ما اجازه نداده‌اند که لباس‌های زمستانیمان را بردارند».

آقای حیدری فاش کرد: «نیروهای و ماموران جمهوری اسلامی ما افغان ها را اذیت می‌کردند … و پولمان را می‌گرفتند»