هشتگ‌‌

کاربران شبکه‌های اجتماعی اعلام کردند که اپلیکیشن اینستاگرام هشتگ‌‌ “من هم شمعی روشن خواهم کرد” را به دو زبان فارسی و انگلیسی که برای همدلی با خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی راه‌اندازی شده بود، محدود و حذف کرده است.

حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده قربانیان هواپیمای اوکراینی، با انتشار پستی از محدودیت هشتگی “من هم شمعی روشن خواهم کرد / IWillLightACandleToo” به فارسی و انگلیسی در شبکه اجتماعی اینستاگرام خبر داد.

همزمان با نزدیک شدن به روز ۱۸ دی‌ماه، فعالان سیاسی و مدنی کمپینی را در توییتر و دیگر سایت‌های رسانه‌های اجتماعی راه‌اندازی کرده بودند و از مردم می‌خواستند به یاد قربانیان پرواز ۷۵۲ شمع روشن کنند.

این کمپین در شبکه های اجتماعی با استقبال خوبی روبرو شد و بسیاری از کاربران نوشتند که به یاد قربانیان هواپیمای اوکراینی شمع روشن می کنند و تصاویری از آنها در حال روشن کردن شمع منتشر کرده اند.

اگرچه این جمله و هشتگ صلح آمیز است و خشونت و تروریسم ندارد اما اینستاگرام امروز، چهارشنبه ۱۵ دی ماه، برخی از کاربران اعلام کردند که اینستاگرام این هشتگ‌‌ را حذف یا محدود کرده است.

به نوبه خود، آقای اسماعیلیون خشم خود را از مسئولان اینستاگرام ابراز کرد و نوشت: «اینستاگرام نمادهای همدلی با پرواز را از دید عموم حذف کرده است. ارتش سایبری در روزهای سیاه دی‌ماه هم دست از سر خانواده‌ها برنمی‌دارد. اگر فرصتی بود در اعتراض به این عمل شبکه‌های مجازی با ما همراه شوید».