دیده بان حقوق بشر: رژیم ایران جامعه مدنی را

دیده بان حقوق بشر در گزارش سالانه خود گفت با وجود بحران های سیاسی ، بهداشتی و اقتصادی متعدد رژیم ایران ، این رژیم جامعه مدنی را “اولین تهدید” خود می داند.

این سازمان نشان داد که با شیوع کرونا ، مقامات قضایی و امنیتی از کنار گذاشتن ده ها مدافع حقوق بشر و زندانیان سیاسی در برنامه مرخصی زندانیان ، که به منظور کاهش تعداد زندانیان زندان است ، خودداری کردند.

براساس این گزارش ، رژیم به زندانی کردن مدافعان حقوق بشر و منتقدان ادامه داد ، اما هیچ اقدامی برای پاسخگویی متهمان به ارتکاب نقض شدید حقوق بشر ، به ویژه استفاده از “نیروی بیش از حد و کشنده” توسط نیروهای امنیتی انجام نداد.

مایکل پیج ، مدیر بخش خاورمیانه در دیده بان حقوق بشر ، گفت که با سرکوب مدافعان حقوق بشر و دیگر فعالان ، آنها فقط به دنبال دامن زدن به مخالفت و گسترش ناامیدی هستند.

وی افزود: “علی رغم بحران های بیشمار ژئوپلیتیکی ، بهداشتی و اقتصادی کشور ، مقامات ایرانی به عنوان اولین تهدید با جامعه مدنی محلی برخورد می کنند و آنها مسئولیت آزار و اذیت را نمی پذیرند.”

در این گزارش به اعدام نوید افکاری و زندانی شدن ده ها مدافع حقوق بشر ، وکلا ، فعال و اعضای اقلیت های قومی و مذهبی پس از محاکمه های “ناعادلانه” اشاره شده است.

دستیار مدیر بخش خاورمیانه در دیده بان حقوق بشر گفت که مسئولیت مسئولین ایرانی در مورد نقض جدی حقوق بشر باید در اولویت دولت جدید ایالات متحده باشد ، اما این نباید مشکلات بیشتری برای مردم ایران ایجاد کند.

وی با اشاره به تحریم های آمریکا گفت: دولت بعدی باید یک بررسی دقیق انجام دهد و اطمینان حاصل کند که سیاست هایش به حقوق اساسی ایرانیان آسیب نمی رساند.