در سودان چه می گذرد؟
در سودان چه می گذرد؟

در سودان چه می گذرد؟؛ شمار تلفات تا نیمه‌شب شنبه به ۵۶ نفر افزایش یافته و حدود ۶۰۰ نفر نیز زخمی شده‌اند

در سودان چه می گذرد؟

عمر البشیر، سرانجام به دامان پیگیری دیوان کیفری بین‌المللی افتاده و به اتهام جرایم جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی در دارفور، پاسخگویی قرار خواهد داد. او سه دهه بر سودان حکومت کرد و در سال ۲۰۰۵ با مخالفانش در جنوب سودان توافق صلح امضا کرد، اما هم‌زمان به کشتار و آزار گستردهٔ ساکنان دارفور متهم شد. از سال ۲۰۰۳ شبه‌نظامیان بی‌رحم عرب برای سرکوب شورشیان غیرعرب به منطقهٔ دارفور اعزام شده بودند و این درگیری‌ها صدها هزار کشته به جای گذاشت.

رقابت میان دو نظامی ارشد در سودان بر سر کنترل این کشور در شمال آفریقا، به نبرد مسلحانه و بمباران پایگاه‌های نظامی و اماکن حساس در سراسر کشور منجر شده است. بحران در شنبه شروع شده و در روز یک‌شنبه برای دومین روز پیاپی ادامه یافته است.

شمار تلفات تا نیمه‌شب شنبه به ۵۶ نفر افزایش یافته و حدود ۶۰۰ نفر نیز زخمی شده‌اند. هنوز از تعداد کشتگان و زخمیان در رویدادهای روز یک‌شنبه خبری منتشر نشده است. این بحران در پی تشدید رقابت سیاسی میان عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان، و ژنرال دقلو ملقب به “حمیدتی”، فرمانده نیروهای واکنش سریع این کشور، رخ داده است.

ژنرال محمد حمدان دقلو، معروف به «حمیدتی»، از زمان کودتای نظامیان علیه دولت انتقالی به نخست‌وزیری عبدالله حمدوک، عملاً قائم‌مقام ژنرال البرهان در شورای حاکمیتی بوده است. وی در سال گذشته، ژنرال عمرالبشیر را که سه دهه بر سودان حکمروایی کرده بود، بازداشت کرده تا برای محاکمه به دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه به اتهام “جنایات جنگی در دارفور سودان” تحویل دهد. با این حال، عمر حکومت انتقالی غیرنظامی بسیار کوتاه بود و ژنرال عبدالفتاح البرهان از آن زمان به عنوان رهبر حکومت سودان در دست داشته است.

رقابت سیاسی بین ژنرال دقلو و ژنرال البرهان پس از تعهد شورای حاکمیتی به انتقال دوبارهٔ حکومت به غیرنظامیان تشدید شده است و هنوز هم مشخص نیست که این تعهد چه زمانی به عمل خواهد پیوست.

دست‌کم ۵۶ کشته!

یک کمیته پزشکی در روز شنبه ۲۶ فروردین اعلام کرد که در درگیری نظامی بین یگان‌های ارتش سودان با یک گروه شبه‌نظامی در خارطوم، پایتخت سودان، و چند شهر دیگر دست‌کم ۵۶ نفر کشته شدند. همچنین ۱۸۳ نفر زخمی شدند که هنوز مشخص نیست چه تعداد از آن‌ها غیرنظامی هستند. این درگیری‌ها در فرودگاه خارطوم، شهر “ام درمان” و شهرهای نیالا، العبید و الفاشر، در غرب پایتخت، رخ داده است.