تب کریمه کنگو
جزييات تكان دهنده از افزایش ابتلا به تب کریمه کنگو در ایران

به گفته یک مقام وزارت بهداشت ایران، از ابتدای سال جاری تا روز شنبه چهارم تیرماه ۳۴ مورد ابتلا به تب کریمه کنگو در کشور شناسایی شد و دو نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند.

جزييات تكان دهنده از افزایش ابتلا به تب کریمه کنگو در ایران

بهزاد امیری، رئیس گروه بیماری های عفونی انسان و حیوان در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری ایسنا، روند تب کريمه کنگو را در کشور را افزایشی توصیف کرد گفته است طی سال ۱۴۰۰ در مجموع تنها ۱۳ مورد ابتلا به این بیماری و دو مرگ ناشی از آن ثبت شده بود.

تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی حاد، تب‌دار و همراه با خون‌ریزی است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود و در صورت عدم تشخیص به موقع می تواند منجر به مرگ شود.

قیمت واکسن دام یکی از دلایل شیوع بیشتر اين بیمار

آقای امیری درباره دلایل افزایش تب کریمه کنگو بر «عدم کنترل بر مسائل بهداشتی» تاکید کرد و گفت که وزیر بهداشت در نامه ای خواستار «جلوگیری از تبادل دام در مناطق مرزی» شده است.

رئیس گروه بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان پیش از این تلویحاً «گرانی واکسن‌های دام» را یکی از دلایل شیوع بالای این بیماری در سال جاری عنوان کرده و گفته بود: «وقتی قیمت واکسن و داروی دام‌ها گران باشد، دامدار نمی‌رود آن را بخرد و بیماری شیوع پیدا می‌کند.

سخنگوی وزارت بهداشت عراق جمعه سوم تیر ژوئیه اعلام کرد که از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۰۸نفر در این کشور به تب کریمه کنگو مبتلا شده اند و ۳۵ نفر از مبتلایان نیز جان خود را از دست داده اند.