خشک شدن دریاچه ارومیه‌
جزييات تازه از تظاهرات در اعتراض به خشک شدن دریاچه ارومیه‌

تظاهرات در اعتراض به خشک شدن دریاچه ارومیه‌؛ صدها نفر از ساکنان ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی روز شنبه چهارم تیرماه در واکنش به فراخوان های قبلی در اعتراض به خشک شدن دریاچه ارومیه و عدم موفقیت مسئولان کشور در جلوگیری از این فاجعه زیست محیطی به خیابان ها آمدند و تجمع کردند.

جزييات تازه از تظاهرات در اعتراض به خشک شدن دریاچه ارومیه‌

معترضان در خیابان ها شعارهایی مانند «اورمو گؤلو جان وئریر، مجلیس اونون قتلینه فرمان وئریر» (دریاچه ارومیه جان می‌دهد، مجلس به قتل آن فرمان می‌دهد) ) سر می دادند.

بر اساس ویدئوهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی، نیروهای امنیتی و ضدشورش به صورت گسترده در خیابان های ارومیه و تبریز حضور داشتند و تظاهرکنندگان شعارهای “بی‌شرف بی‌شرف” را خطاب به مردان امنیتی سر دادند.

موج بازداشت‌های معترضان

نیروهای امنیتی دست کم ۱۳ شهروند و فعال مدنی ساکن در شهرهایی از جمله ارومیه، تبریز، میاندوآب و نقده را دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

طی هفته گذشته، فعالان مدنی آذربایجان پس از افزایش نگرانی ها در مورد احتمال خشک شدن کامل دریاچه ارومیه، فراخوان هایی را در شبکه های اجتماعی منتشر کردند.

رحیم جهانبخش، فرمانده انتظامی آذربایجان غربی با تایید دستگیری معترضان، آنها را “اشرار و معاند” توصیف کرد و گفت که قصد “تخریب اموال عمومی و برهم زدن امنیت” داشتند.

خبرگزاری فارس سپاه پاسداران با انتشار گزارشی از تجمعات روز شنبه در اعتراض به خشک شدن دریاچه ارومیه، تعداد تجمع کنندگان را «ده ها» عنوان کرد و همچنین نوشت: بررسی‌های خبرنگار فارس نشان می‌دهد تصاویر پخش شده از تجمع مردم در اردبیل قدیمی است.