برگزاری مراسم

مهدی احمدی، شهردار خوانسار، با صدور تصمیمی عجیب از برگزاری مراسم ترحیم و عزاداری در گورستان این شهر برای افرادی که بر اثر خودکشی جان باختند، ممنوع کرد.

پیشکسوتان شبکه های اجتماعی تصویری از تصمیم مهدی احمدی، شهردار خوانسار، به تاریخ ۱۵ تیر منتشر کردند که در آن تاکید کرد که قبول هرگونه سفارش برگزاری این مراسم خودداری شود.

شهردار خوانسار طی یک مکاتبه با مسئول خدمات‌شهری شهرداری خوانسار برگزاری مراسم‌ ترحیم‌ را برای‌افرادی‌ که‌ به‌ دلیل خودکشی فوت نموده‌اند در بهشت فاطمیه خوانسار ممنوع اعلام کرد.

وی همچنین طی مکاتباتی با چاپخانه بنر و نصاب داربست در خوانسار نصب داربست و چاپ بنرهای با ابعاد ۲ در ۳ و ۳ در ۴ را در شهر خوانسار برای متوفیان ممنوع اعلام کرد.

آقای احمدی به نوبه خود هنوز دلایل صدور این دستور را روشن نکرده است.

تصمیم شهردار خوانسار غیرقانونی است زیرا هیچ قانونی برای منع برگزاری مراسم ترحیم قربانیان خودکشی وجود ندارد و همچنین فتوای شرعی برخی از مراجع تقلید در این زمینه وجود ندارد.

شایان ذکر است که بر اساس اعلام انجمن علمی روانپزشکان ایران، آمار خودکشی در ایران از سال ۱۳۸۴ سیر صعودی داشته است و آمار بالای خودکشی به دلایل مختلف، به ویژه ای دلایل اقتصادی، در کشور مشاهده شده است. و می‌توان گفت که در بین کشورهای جهان ایران جایگاه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده است.