تذكر نماینده چابهار به ابراهيم رئيسى درباره جمعه خونین زاهدان
تذكر نماینده چابهار به ابراهيم رئيسى درباره جمعه خونین زاهدان

تذكر نماینده چابهار به ابراهيم رئيسى درباره جمعه خونین زاهدان؛ معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس، در یک تذکر به ابراهیم رئیسی، با اشاره به گذشت ۵ ماه از کشتار معترضان در زاهدان خواستار برگزاری محاکمه شفاف و عادلانه برای آمران و عاملان آن حادثه شد.

تذكر نماینده چابهار به ابراهيم رئيسى درباره جمعه خونین زاهدان

معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس، در یک تذکر به ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، با اشاره به گذشت ۵ ماه از کشتار معترضان در زاهدان در روز ۸ مهر ۱۴۰۱، خواستار برگزاری محاکمه شفاف و عادلانه برای آمران و عاملان آن حادثه شد.

وی خطاب به رئیسی، با بیان اینکه به این موضوع باید با «اهتمام ویژه» رسیدگی شود، خواستار پوشاندن جامه عمل در این زمینه شد.

بعد از وقوع «جمعه خونین» در زاهدان، که در آن حدود صد نفر از معترضان و نمازگزاران با شلیک هدفمند نیروهای حکومتی کشته شدند، شهر زاهدان و برخی شهرهای دیگر استان سیستان و بلوچستان هر جمعه پس از برگزاری نماز صحنه اعتراضات گسترده خیابانی بوده است.

جمعه خونین

پس از این واقعه، عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، از این کشتار با عنوان «جمعه خونین» یاد کرد و علی خامنه‌ای را مسوول مستقیم کشته شدن شهروندان زاهدانی دانست که در میان آن‌ها چندین کودک هم وجود داشت.

مولوی عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه اخیر (نوزدهم اسفند) نیز گفت همچنان پیگیر حقوق آسیب‌دیدگان جمعه خونین زاهدان است و تاکید کرد اقدامات انجام‌ شده برای پیگیری حقوق آسیب‌دیدگان جمعه خونین «ناکافی» است.

او روز پنجم اسفند هم درباره محکومیت یک نفر در رابطه با جمعه خونین و انتقاد از این که خطا را به یک فرد نسبت داده‌اند،‌ گفت که افکار عمومی و مردم زاهدان به این مساله قانع نیستند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان که پس از این کشتار بارها بر ضرورت محاکمه آمران و عاملان این سرکوب تاکید کرده بود، بار دیگر یادآور شد: «در حمله و تیراندازی به مردم مشخص بوده که آمر داشتند و عمل‌کنندگان هم خیلی بودند.»