بحران آب در ایران

با وجود تشدید بحران آب در ایران و اینکه بسیاری از مناطق کشور از بحران شدید کم‌آبی رنج می‌برند، مسئولان دولتی هنوز آماده ارائه راه‌حل‌های مشخصی برای کاهش آلام شهروندان از تشنگی و خشکسالی نیستند.

بحران کمبود آب، ناشی از چندین دهه توسعه صنعتی محاسبه نشده، چالشی را ارائه می‌کند که ممکن است حتی جدی‌تر از نبرد تهران با واشنگتن برای احیای توافق هسته‌ای (برجام) باشد.

یکی از فعالان محیط زیست که در تظاهرات اصفهان شرکت کرده بود و از ترس آزار و اذیت خواست نامش فاش نشود، گفت: «وضعیت آب شرب بدتر شده و کشاورزان در حال از دست دادن معیشت هستند».

شایان ذکر است که خشک شدن زاینده رود منجر به تظاهرات هزاران نفر از شهروندان علیه مدیریت دولتی به منابع آبی در بدترین خشکسالی چند دهه اخیر شده است.

ویدئوهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی نشان می دهد که نیروهای امنیتی با باتوم برای سرکوب معترضان مداخله می کنند که منجر به جراحات شدید در بین آنها شد.

همچنین درگیری‌های خونین تابستان امسال در استان خوزستان رخ داد، جایی که دهه‌ها بهره‌برداری از نفت زمین‌ها را خشکانده و خاک زمانی حاصلخیز را ویران کرده است.

هواشناسان تایید کرده بودند که ۹۷ درصد مناطق ایران تحت تاثیر خشکسالی قرار دارند، در حالی که یک دانشگاهی فاش كرد كه ۲۰ میلیون نفر مجبور به مهاجرت به شهرها شدند، زیرا به دلیل خشکسالی زمین دیگر برای کشاورزی مناسب نیست.