اِنسیه عرفانی: دیگر نمی‌توانستم برای یک دیکتاتوری وحشی کار کنم
اِنسیه عرفانی: دیگر نمی‌توانستم برای یک دیکتاتوری وحشی کار کنم

اِنسیه عرفانی ، استاد فيزيک مستعفی دانشگاه زنجان، می‌گوید وقتی خیابان‌های ایران غرق خون معترضان است، دیگر نمی‌توانستم به عنوان بخشی از این «سیستم» ادامه دهم.

اِنسیه عرفانی: دیگر نمی‌توانستم برای یک دیکتاتوری وحشی کار کنم

خانم عرفانی، استاد گروه فیزیک دانشگاه علوم پایه زنجان، در اولین روز مهرماه مصادف با آغاز سال تحصیلی در ایران، به دلیل سرکوب اعتراضات درگذشت مهسا امینی در بازداشت مامور امنیت اخلاقی برای انتشار نامه ای از هیئت علمی این دانشگاه استعفا داد.

و در گفت و گو با مجله علمی نیچر که روز چهارشنبه ۲۰ مهرماه منتشر شد، سکوت اساتید در قبال سرکوب دانشجویی را مایه شرمساری دانست و گفت: خیابان ها غرق در خون و اساتید ساکت هستند.” . من به عنوان یک عضو هیئت علمی به دانشجویان درس می دهم و دیگر نمی توانم سکوت کنم.»

با خودم گفتم اگر بخواهم استعفا بدهم، باید در همین روز استعفا بدهم. ادامه دادن معنا ندارد

این استاد دانشگاه دلیل استعفای خود در اولین روز از سال تحصیلی را «خاطرات خوب» خود از این روز از دوران کودکی عنوان کرد و افزود: «با خودم گفتم اگر بخواهم استعفا بدهم، باید در همین روز استعفا بدهم. ادامه دادن معنا ندارد.”

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها در ایران زیر نظر «حاکمیت» هستند، رئیس‌های دانشگاه‌ها توسط وزارت علوم انتخاب می‌شوند و اعضای هیئت علمی و اساتید از نظر سیاسی، سابقه خانوادگی و غیره نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و سپس استخدام می‌شوند.»