از خودروی گشت ارشاد تا گورستان؛ مهسا امینی کیست؟!
مهسا امینی کیست؟!

مهسا امینی دختری که چهارشنبه گذشته توسط گشت ارشاد دستگیر شد و در همان روز بازداشت و به دنبال آن اعلام شد وی همان روز دستگیری در بازداشتگاه وزرای تهران سکته کرده است. وی كه در حالت کما در بیمارستان کسری بستری بود، در بعدازظهر روز جمعه ۲۵ شهریور ۱۴۰۱  درگذشت.

مهسا امینی کیست؟

مهسا امینی دختر ۲۲ ساله در شهر سقز در شمال غرب ایران به دنیا آمد. او به تازگی در دانشگاه ارومیه پذیرفته شده بود و در آستانه شروع تحصیل بود.

ماجرای مهسا امینی چیست؟

مهسا امينى، دختر جوان که به همراه خانواده خود در تهران برای دیدار با بستگان خود در حال بازدید بود، شامگاه سه شنبه در حوالی ایستگاه مترو شهید حقانی توسط اعضای گشت ارشاد دستگیر شد.

و به دلیل آسیب شدید مغزی در اثر ضرب و جرح ماموران در خودروی گشت ارشاد و بازداشتگاه «وزرا» تهران به کما رفت، و درگذشت.

اعتراضات سراسری پس از قتل مهسا

با اعلام خبر مرگ او، خشم مردم در شبکه های اجتماعی منفجر شد، مردم سعی کردند در مقابل بیمارستان تظاهرات کنند، اما نیروهای امنیتی سعی کردند از تجمع آنها جلوگیری کنند.

پرتاب کوکتل مولوتف به سفارت ایران در یونان
پرتاب کوکتل مولوتف به سفارت ایران در یونان

پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت پلیس تهران در اواخر شهریور، اعتراضات طولانی و گسترده در سراسر ایران گسترش یافت که در نتیجه خشونت پلیس حداقل ۷۶ نفر کشته شدند.

در روزهای گذشته با گسترش اعتراضات به قتل مهسا امینی در شهرهای مختلف ایران، شعارها و فریادهای ضد خامنه ای برای سرنگونی جمهوری اسلامی در کانون اعتراضات قرار گرفت، این در حالی است که موج دستگیری و سرکوب نیروهای امنیتی همچنان ادامه دارد.

در روزهای گذشته و همزمان با افزایش اعتراضات، نگرانی از قطع اینترنت و سرکوب معترضان در شرایط بی‌خبری مطلق بالا گرفته است.

حمایت چهره های معروف و هنرمندان از اعتراضات در ایران

با گسترش اعتراضات به قتل مهسا امینی، تعداد هنرمندان حامی معترضان رو به افزایش است.

کامبز درباز بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: چی شد پس؟ فقط موقع رفتن رو مین و سینه سپر کردن تو خط مقدم و نزدیک انتخابات و راهپیمایی ۲۲ بهمن و روز قدس این مملکت واسه همه است؟

امیر مهدی ژوله، نویسنده و بازیگر سینما و تلویزیون در اینستاگرام خود نوشت: “انگ نچسبانید به جان به‌لب رسیده‌‌های کف خیابان. اینها بچه‌های مایند که می‌خواهند شنیده شوند. مثل ما که یک عمر خواستیم و نشنیدید. رای دادیم، صدای رایمان را نشنیدید. رای ندادیم، صدای قهرمان را نشنیدید.”

اصغر فرهادی گفت: من به زنان توانمند کشورم افتخار می کنم و از صمیم قلب امیدوارم که با تلاش به اهداف خود برسند. فرهادی با انتشار ویدئویی از همه هنرمندان، سینماگران، روشنفکران و فعالان حقوق مدنی از سراسر جهان، همه کشورها و همه کسانی که به کرامت انسانی و آزادی اعتقاد دارند دعوت کرد تا در همبستگی با مردان و زنان قدرتمند و شجاع ایران‌زمین مشارکت کنند.

حضور توماج خواننده محبوب رپ در “قیام ملی” ایرانیان و پیامی برای مردم: “خیابان‌ها رو خونه خودتون بدونید قدمتون روی چشم.

حضور توماج صالحی در قیام ایرانیان
حضور توماج صالحی در قیام ایرانیان

همزمان با اعتراضات به قتل مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد بسیاری از ورزشکاران از جمله علی کریمی با وجود فشارهای نیروهای امنیتی به حمایت از مردم برخاستند.

علی کریمی خواستار دخالت ارتش برای حمایت از معترضان شد و در آخرین استوری اینستاگرام خود خطاب به ارتش نوشت: یه وطن منتظر شماست، نگذارید خون بی گناه ریخته بشه.

واکنش روزنامه دولت به توییت‌های اعتراضی علی کریمی چیست؟
واکنش روزنامه دولت به توییت‌های اعتراضی علی کریمی چیست؟

محمدعلی گرایی، کاپیتان تیم‌ملی کشتی فرنگی: شما که دست روی زن بلند می‌کنید، بی‌وجود و بی‌شرف هستید.

محمدعلی گرایی: شما که دست روی زن بلند می‌کنید، بی‌وجود و بی‌شرف هستید
محمدعلی گرایی: شما که دست روی زن بلند می‌کنید، بی‌وجود و بی‌شرف هستید

حسین نادرى «مداح» نوشت: برای «کشف حقیقت» به خیابان رفتم و وقتی دیدم مأموران با چوب بر سر دختری ریختند با آنها گلاویز شدم، و ناگهان یکی از مأموران با باتوم چنان ضربه‌ای به سرم زد که باتومش شکست.

وى در پایان نوشته: لعنت بر این زمانه و فرماندهان آن، نفرین بر این حکومت خودکامه سیاه.

ابی: در تجمع اعتراضی علیه رئیسی در نیویورک شرکت می‌کنم

هشتگ “مهسا امینی” رکورد تاریخ توییتر را شکست!

تعداد هشتگ مهسا امینی در توییتر از مرز۱۰۰ میلیون گذشت. بیشترین استفاده از هشتگ در توییتر ۷۰ میلیون بود، اما روز دوشنبه تعداد استفاده از آن هشتگ به ۱۰۰میلیون رسید.

واکنش ها به قتل مهسا امینی

سازمان ملل متحد نگرانی خود را از واکنش مقامات ایرانی به اعتراضات ابراز می کند

رئیس پلیس پایتخت ایران این حادثه را “تأسف بار” توصیف می کند و امیدوار است که دیگر تکرار نشود.

و وزیر ارتباطات قطع اینترنت را به دلایل امنیتی تایید می کند.