انتقال اسدالله اسدی

در پی نگرانی‌های سازمانهای حقوق بشری از پیامدهای موافقت با قانون تبادل زندانیان بین ایران و بلژیک، دادگاه تجدیدنظر بروکسل انتقال اسدالله اسدی به ایران را موقتا ممنوع کرد.

دادگاه تجدیدنظر بروکسل روز جمعه ، ۳۱ تیر ۱۴۰۱، تصمیم گرفت انتقال دیپلمات ایرانی اسدالله اسدی محکوم به تروریسم را به ایران یا هر کشور خارجی دیگر ممنوع کند.

بر اساس این حکم، دولت بلژیک حداقل تا چهارشنبه آینده نمی تواند اسدی را به ایران یا هیچ کشور دیگری بازگرداند.

یک تحلیلگر سیاسی با بیان این تصمیم گفت: «به موجب این حکم، وکلای دولت بلژیک در این مدت باید توضیح دهند که آیا اسد‌الله اسدی به موجب توافق استرداد مجرمان به جمهوری اسلامی فرستاده خواهد شد یا نه و برای هر تصمیم خود در این مورد ادله کافی ارائه دهند».

شایان ذکر است این حکم پس از نگرانی و هشدار نهادهای حقوق بشری از تبعات تصویب قانون معاهده تبادل زندانیان ایران و بلژیک صادر شده است.

چهارشنبه گذشته، پارلمان بلژیک با وجود هشدارهای گسترده نهادهای حقوق بشری مبنی بر تقویت رویکرد گروگان گیری جمهوری اسلامی بر اساس این توافق، طرح تبادل زندانیان با تهران را تصویب کرد.

۱۱ سازمان حقوق بشر با ارسال بیانیه ای به نمایندگان پارلمان بلژیک مخالفت خود را با توافق تبادل زندانیان با ایران اعلام کردند و تاکید کردند که این توافقنامه باعث تقویت سیاست گروگان گیری ایران و تضعیف تلاش ها برای پاسخگویی مقامات ایرانی محکوم به اقدامات تروریستی می شود.