امدادگر بلژیکی
الیویه وندکاستیل

همزمان با تصمیم پارلمان بلژیک برای بررسی لایحه مبادله محکومان با تهران، منابع آگاه تایید کردند که جمهوری اسلامی یک امدادگر بلژیکی را بازداشت کرده است.

منابع آگاه فاش کرده بودند که نیروهای امنیتی ایران “الیویه وندکاستیل”، امدادگر بلژیکی ۴۱ ساله، را که در سال ۲۰۲۰ به عنوان مدیر عملیات سازمان امداد بین‌الملل ایران مشغول به کار بود، دستگیر کرده اند.

آنها همچنین گزارش دادند که این شهروند بلژیکی نقش مهمی در زمان شیوع ویروس کرونا در ایران داشته و کمک های بشردوستانه ای را برای بسیاری از افراد آسیب دیده در شهرهای مختلف ایران توزیع کرده است.

الیویه وندکاستیل

به نوبه خود، سازمان امداد بین‌الملل اطلاع از دستگیری مدیر خود در تهران را تکذیب کرد، اما منابع دولتی گفتند که مقامات سازمان امداد ملل از دستگیری وندکاستیل خبر دارند.

از سوی دیگر کارشناسان و تحلیلگران سیاسی تاکید کردند که دستگیری این شهروند بلژیکی بخشی از رفتار تهران در دستگیری اتباع خارجی و گروگان گرفتن آنها برای مبادله آنها با ایرانیان زندانی در کشورهای غربی است.

آنها تاکید کردند که رفتار تهران تاکنون موفق بوده است و منجر به پیشنهاد دولت بلژیک به پارلمان لایحه مبادله زندانیان با ایران شده است.

شایان ذکر است که در حال حاضر دست‌کم دو شهروند بلژیکی در زندانهای جمهوری اسلامی هستند. یکی از این دو نفر ظاهرا یک استاد ایرانی-بلژیکی از دانشگاه لوون است، اما هویت زندانی دوم نامشخص بود تا این که تحقیقات بیشتر نشان داد که او، الیویه وندکاستیل است.