اتاق بازرگانی

اتاق بازرگانی تهران مطالعه ای در مورد افزایش نابرابری و شکاف طبقاتی در تهران منتشر کرد و گزارش ها نشان داد که نابرابری در توزیع درآمد در استان تهران افزایش یافته است.

این مطالعه نشانگر افزایش “ضریب جینی” در مناطق شهری استان تهران در مقایسه با میانگین کشوری است.

همچنین ادعا شد که “استان تهران پس از استان سیستان و بلوچستان یکی از نابرابرترین توزیع درآمد در مناطق شهری در ایران را دارد.”

قابل ذکر است که ضریب جینی یک شاخص آماری بین صفر و یک است و هرچه این شاخص به صفر نزدیکتر باشد ، شکاف درآمد در جامعه کمتر و هرچه این شاخص به “یک” نزدیکتر باشد ، شکاف درآمد و شکاف طبقاتی بیشتر خواهد بود.

افزایش شکاف طبقاتی در تهران در حالی است که طبق داده های مرکز آمار ایران ، استان تهران منبع ۲۳٪ تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۱۹ بوده است که معادل حدود ۷۶۳ هزار میلیارد تومان است.

قابل ذکر است که سهم تهران از تولید ناخالص داخلی کشور در سال ۲۰۱۹ ، در مقایسه با همان تعداد در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ ، در سطح پایین تری قرار دارد. در سال ۲۰۱۷ ، سهم تهران از تولید ناخالص داخلی بیش از ۲۳.۹ درصد از تولید ناخالص داخلی ایران بود.

تحقیقات انجام شده توسط اتاق بازرگانی تهران همچنین حاکی از آن است که در سال ۲۰۱۹ ، “متوسط ​​هزینه اقلام غیر غذایی” برای یک خانواده شهری در کشور ۳۶ میلیون تومان بوده است اما در استان تهران این هزینه حدود ۶۰ میلیون تومان بوده است.

این تحقیق تأیید کرد که “استان تهران از نظر متوسط ​​هزینه کالاهای غیر غذایی برای یک خانواده شهری رتبه اول کشور را دارد”.

وی افزود: “همیشه بین متوسط ​​هزینه کالاهای غیر غذایی در استان تهران و کل کشور فاصله وجود داشته است” ، اما این شکاف در سالهای اخیر در حال افزایش است.