شورای نگهبان تصمیم پارلمان را برای افزایش فعالیتهای هسته ای و تعلیق احتمالی اجرای پروتکل الحاقی تصویب کرد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران قصد دارد ۳ سری سانتریفیوژ پیشرفته IR-2M را در یک مکان زیرزمینی در تاسیسات نطنز نصب کند.

رویترز روز گذشته گزارش داد که “ایران با شروع نصب ۳ سانتریفیوژ IR-2M در مجموعه ، آژانس بین المللی انرژی اتمی را از قصد خود برای توسعه مجموعه انرژی هسته ای نطنز مطلع کرده است.”

گزارش آژانس انرژی هسته ای می افزاید که علاوه بر زنجیره های فعلی ، این سه زنجیره سانتریفیوژهای IR-2M هستند که برای غنی سازی اورانیوم در نطنز استفاده می شوند.

بر اساس توافق هسته ای ایران با شش قدرت بزرگ ، تهران فقط مجاز است از کمترین کارآیی نسل اول سانتریفیوژهای IR-1 در مجموعه غنی سازی اورانیوم در نطنز استفاده کند.

گزارش شده است که تأسیسات نطنز تنها مرکزی است که ایران می تواند در آن اورانیوم غنی کند.

این پس از شورای نگهبان تصمیم پارلمان را برای افزایش فعالیتهای هسته ای و تعلیق احتمالی اجرای پروتکل الحاقی تصویب کرد.

محمد باقر قالیباف ، رئیس مجلس ، در نامه ای به رئیس جمهور روحانی این قانون را مطلع كرده است.

و “عباسعلی کدخدادی” گفت كه مجلس این معضل را لغو کرده است و شورای نگهبان این لایحه را مغایر با قانون اساسی و شرع نمی داند ، بنابراین آن را در جلسه عصر امروز تصویب کرد.

مطابق ماده ۶ قطعنامه مجلس ، “دولت ایران موظف است در صورت عدم اجرای تعهدات خود در قبال توافق هسته ای نسبت به ایران ، عادی سازی كامل روابط بانكی و رفع موانع صادرات و فروش نفت و فرآورده های نفتی ایران به طور كامل و بازگشت كامل و سریع ارزهای خارجی.