چگونه سنگ‌نگاره دو هزار ساله ایرانی در فرودگاه بریتانیا کشف و ضبط شد؟
چگونه سنگ‌نگاره دو هزار ساله ایرانی در فرودگاه بریتانیا کشف و ضبط شد؟

سنگ‌نگاره دو هزار ساله ایرانی؛ روزنامه گاردین در تاریخ ۱۲ فروردین خبر داد که دو مأمور فرودگاه لندن موفق به کشف و ضبط یک نقش کنده‌کاری‌شده از دوران ساسانی به قدمت دو هزار سال شدند.

چگونه سنگ‌نگاره دو هزار ساله ایرانی در فرودگاه بریتانیا کشف و ضبط شد؟

این نقش که یک متر طول دارد، از صخره‌ای متعلق به قرن سوم میلادی به دست آمده بود. گفته می‌شود که فردی که آن را قاچاق کرده بود، قصد فروش آن در بازار سیاه را داشته است. با توجه به این خبر، تخمین زده می‌شود که ارزش این نقش در بازار سیاه به ۳۰ میلیون پوند برسد.

تصویر منتشر شده از نقش، مردی شکوهمند از دوران ساسانی را نشان می‌دهد که اخیرا به صورت ناشیانه و با تراشی زاویه‌دار از صخره‌ای در ایران بریده شده است.

روزنامه گاردین گزارش می‌دهد که مأموران فرودگاه استانستد با دیدن یک بسته‌بندی تصادفی که ادعا شده درون آن کالای بی‌ارزشی وجود دارد، مشکوک شدند. پس از باز کردن بسته و بررسی محتوای آن، متوجه شدند که درون آن یک نقش باستانی با بیش از یک متر ارتفاع قرار دارد.

احتمالا این نقش مربوط به دوران امپراتوری ساسانی

جان سیمپسون، متصدی ارشد و باستان‌شناس در بخش خاورمیانه موزه بریتانیا، به طوری صحبت کرده است که هیچ‌گاه با موردی مشابه نقشی از صخره با سطحی به این بی‌رحمی که برش دیده شده، روبرو نشده‌اند. نوشته‌ای روی نقش برجسته موجود نیست و همچنین محلی که از آنجا بریده و جدا شده است، مشخص نیست.

به همین دلیل، مشخص کردن تاریخ دقیق این نقش سخت است. با این حال، احتمالاً این نقش مربوط به دوران امپراتوری ساسانی است که از سال ۲۲۴ تا ۶۵۱ میلادی در شرق ایران تا بغداد و از آسیای مرکزی تا قفقاز وسعت داشت و رقیب امپراتوری روم بود.