واشنگتن ایران را به نقض کنوانسیون سلاح های شیمیایی متهم می کند

واشنگتن اتهامات خود را مبنی بر نقض کنوانسیون سلاح های شیمیایی توسط ایران تجدید می کند

وزیر خارجه آمریکا مایک پمپئو ایران را به استفاده از سلاح شیمیایی متهم کرد ، همانطور که “پمپئو” در “توئیتر” گزارش دولت دونالد ترامپ علیه ناقضان توافق نامه سلاح های شیمیایی مانند رژیم بشار اسد در سوریه را گزارش داد.

پمپینو گفت که کشورش “اطلاعاتی راجع به استفاده ایران از سلاح های شیمیایی طبقه بندی نشده است”.

پمپئو در توییت خود پیوند گزارشی را منتشر کرد که تابستان سال گذشته توسط وزارت امور خارجه در مورد انطباق کشورها با کنوانسیون سلاح های شیمیایی منتشر شد.

این گزارش ایران را به ارسال سلاح شیمیایی به لیبی در دهه ۱۹۸۰ متهم کرده است.

دولت آمریكا همچنین اتهامات دیگری را علیه ایران وارد كرده است ، از جمله تولید مواد شیمیایی مورد استفاده در كنترل شورش ، و اعلام نشدن داشتن تاسیسات سلاح های شیمیایی.

گزارش شده است که ایران کنوانسیون سلاح های شیمیایی را در سال ۱۹۹۳ امضا کرد.

طبق گفته وزارت امور خارجه ایالات متحده ، در این توافق نامه همه اعضا ملزم شده اند تا از سال ۱۹۴۶ در مورد کلیه موارد مربوط به ساخت ، واردات و صادرات سلاح های شیمیایی گزارش دهند.

وزارت امور خارجه آمریكا با اشاره به مطالب تبلیغاتی ارائه شده توسط وزارت دفاع ایران و شركتهای وابسته به آن مانند مجتمع شهید میثمی ، رژیم ایران را به عدم اطلاع از توانایی دبیرخانه CWC در تولید مواد شیمیایی قابل استفاده برای مقابله با شورش ها مانند بمب های دودزا و ذرات معلق در هوا ، رژیم ایران را متهم كرد.

وزارت امور خارجه آمریكا همچنین در مورد تحقیقات در دانشگاه امام حسین و مالك اشتر در مورد عوامل شیمیایی ابراز نگرانی كرده است.