کامران قادری (از سمت راست) مسعود مصاحب (از سمت چپ)

دولت اتریش به طور رسمی اعلام کرد که دو شهروند اتریشی در زندان‌های ایران بازداشت شده بودند، آزاد شدند. نامشان کامران قادری و مسعود مصاحب هستند.

مبادله زندانیان میان ایران و اتریش

کامران قادری و مسعود مصاحب دو شهروند دو تابعیتی ایرانی-اتریشی هستند در زندان‌های ایران اسير بودند. وزیر امور خارجه اتریش گفت: “کامران قادری ۲۷۰۹ روز زندان را تحمل کرده، همچنین مسعود مصاحب ۱۵۸۴ روز را تحمل کرده بود. اما بالآخره آزاد شدند و به کشورشان بر می‌گردند.”

بر اساس گزارش‌ها قادری و مصاحب امروز شنبه پس از ورود به اتریش، خود وزیر امور خارجه ازشان استقبال می‌کند.
بعد از تأیید این خبر وزیر امور خارجه اتریش این اتفاق را نتیجه” سخنرانی دیپلماتیک” دانسته و ادعا کرده که آزادی آنان با پا درمیانی دو کشور عمان و بلژیک بوده است.

کامران قادری و مسعود مصاحب کی هستند؟

کامران قادری یک تاجر دوتابعیتی ایرانی-اتریشی است. در یک سفر تجاری معمولی سال ۲۰۱۶ به ایران رفت و به محض ورودش دستگیر شد. قوه قضائیه ایران او را اتهام به جاسوسی و به ده سال زندان محکوم کرد.

مسعود مصاحب بازرگان و شهروند دوتابعیتی است. برای کار به ایران در سال ۱۳۹۷ رفته بود، در همین سال بازداشت شد و به جاسوسی برای سازمان امنیت آلمان متهم و به ده سال زندان محکوم شد.

ادامه مبادله زندانیان با کشورهای اروپایی

قابل ذکر است که هفته گذشته اسدالله اسدی، دیپلمات بازداشت شده در زندان بلژیک آزاد شد. سه هفته قبل هم یک شهروند فرانسوی-ایرلندی به نام برنارد فیلان از زندان‌های ایران آزاد شد.

همزمان با آزادی قادری و مصاحب وزیر خارجه دانمارک اعلام کرد که یک شهروند دانمارکی هم از زندان ایران آزاد شد. و از بلژیک و عمان برای آزادی آن تشکر کرد، اما نام او نگفت.