ماجرای بالن چینی در آسمان آمریکا چیست؟
ماجرای بالن چینی در آسمان آمریکا چیست؟

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان از قول مقامات آمریکایی می‌گوید که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا دستور شلیک به یک “بالن جاسوسی” چینی را صادر کرده و این بالن که پنج روز پیش وارد آب های آمریکا شده بود، سرنگون شد.

ماجرای بالن چینی در آسمان آمریکا چیست؟

در گزارش نیویورک تایمز همچنین آمده است که بالن چینی مذکور که طی پنج روز گذشته به صورت مورب از جنوب شرقی آیداهو به سمت کارولینا در حال پرواز بود، در سواحل کارولینای جنوبی ساقط کرد.

این گزارش می افزاید که بایدن از روز سه شنبه در مورد گزینه های نظامی با پنتاگون گفتگو کرده است.

اعتراض اعضای کنگره

چین مدعی است که این بالن به اشتباه وارد خاک آمریکا شده است، اما وزارت پنتاگون روز جمعه ۱۵ فروردین اعلام کرد که بالن دیگری مظنون به جاسوسی برای چین را بر فراز آمریکای لاتین مشاهده کرده است.

رهگیری بالن های چینی با واکنش شدید دولت آمریکا، شکایت رسمی به نمایندگی دیپلماتیک چین و اعتراض اعضای کنگره به ویژه حزب جمهوری خواه مواجه شد. جمهوری خواهان می خواهند موضع «قاطع‌تر» علیه پکن اتخاذ کنند.

در همین حال، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا سفر خود به چین را به دلیل ورود بالن های چینی لغو کرد.

سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه با لحنی “آشتی‌جویانه” توصیف شده گفت که این بالن یک “بالن غیرنظامی” و مختص پژوهش‌های هواشناسی است که از مسیر خود منحرف شده است.

این اقدام عمدی بوده است

چین “تأسف” خود را ابراز کرد و گفت که “باد” باعث شد بالن به سمت حریم هوایی آمریکا منحرف شود.

یک مقام آمریکایی قبلاً در مورد پرواز یک بالن چینی بر فراز خاک آمریکا گفته بود، پنتاگون معتقد است که این یک بالن هواشناسی نیست که از ریل خارج شده باشد.

به گزارش فاکس نیوز، یک مقام ارشد آمریکایی با اشاره به اینکه بالن ابتدا از چین بلند شد، گفت: “این اقدام عمدی بوده است.