شهلا لاهیجی
شهلا لاهیجی؛ اولین ناشر زن ایران، نویسنده و مترجم و پیشکسوت نشر در حوزه زنان

شهلا لاهیجی؛ اولین ناشر زن ایران، نویسنده و مترجم و پیشکسوت نشر در حوزه زنان، شهلا لاهیجی (متولد ۱۳۲۱) نویسنده ، مترجم و ناشر ایرانی است. انتشارات روشنگران و مطالعات زنان در سال ۱۳۶۲ ایجاد شد. لاهیجی در سال ۲۰۰۱ جایزه جهانی زادی نوشتن را دریافت کرد.

زندگی شهلا لاهیجی

شهلا لاهیجی؛ اولین ناشر زن ایران، شهلا لاهیجی (متولد ۱۳۲۱) نویسنده ، مترجم و ناشر ایرانی است. اانتشارات روشنگران و مطالعات زنان در سال ۱۳۶۲ ایجاد شد. لاهیجی در سال ۲۰۰۱ جایزه جهانی زادی نوشتن را دریافت کرد.

شهلا لاهیجی در ماه مه سال ۱۳۲۱ در خانواده ای آزاد اندیشی در تهران متولد شد و از نوجوانی به شیراز رفت. وی از نوجوانی شروع به نوشتن مقاله برای مجلات کرد و در پانزده سالگی برنامه ای را در رادیو شیراز تهیه کرد.

وی بعداً با انجمن بین المللی نویسندگان و روزنامه نگاران زن مکاتبه کرد و به عضویت آن درآمد. لاهیجی همچنین مدتی در روابط عمومی سازمان زنان ایران کار کرده است. در همان زمان ، وی یک دوره فشرده در جامعه شناسی را از طریق آموزش مکاتبه با دانشگاه آزاد لندن گذراند.

لاهیجی از شانزده سالگی به عضویت انجمن زنان نویسندگان و روزنامه نگاران زن ایران است. او بعدها مؤسسه پژوهشی مرکز تحقیقات زنان را بنیان نهاد.

به گفته انجمن قلم ، با پایه‌گذاری انتشارات روشنگران و مطالعات زنان ايران در سال ۱۳۶۲، نخستین ناشر زن ایرانی به‌شمار می‌رود.

اما به گفته نیلوفر بیضایی ، سیما کوبان با انتشارات دماوند در سال ۱۳۶۰ اولین ناشر در ایران است.

کتاب‌هاي تأليفي شهلا لاهيجي

کتاب‌هاي تأليفي شهلا لاهيجي که تاکنون منتشر شده:

تصویر زن در آثار بهرام بیضایی، تهران: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان، ۱۳۶۸

پژوهشی در هویت تاریخی زنان ایران، تهران: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان، ۱۳۷۱. تألیف مشترک با مهرانگیز کار

زن در جستجوی رهایی.

شناخت هویت زن ایرانی در گستره پیش‌تاریخ و تاریخ. تألیف مشترک با مهرانگیز کار

لاهیجی از شانزده سالگی به عضویت انجمن زنان نویسنده و روزنامه نگار ایران درآمده است. بعداً او مؤسسه پژوهشی مرکز تحقیقات زنان را تأسیس کرد.

شهلا لاهيجي اکنون در تهران به فعاليت پژوهشي، نويسندگي و انتشاراتي مشغول است.