آغاز غنی‌سازی

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دیشب، در گزارشی اعلام کرد که ایران غنی‌سازی اورانیوم را در تأسیسات زیرزمینی نطنز با استفاده از نوع دوم سانتریفیوژهای پیشرفته پیشرفته IR-4 آغاز کرده است.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، اعلام کرد که پس از نقض توافق تهران با قدرت های بزرگ، کارشناسان آژانس برای جستجوی مسائل در حال بررسی به ایران برمی گردند.”

گروسی اظهار داشت كه ایران اخیراً در تلاش برای تحت فشار قرار دادن جو بایدن، رئیس جمهور آمریكا، محدودیت های توافق بر سر فعالیت های هسته ای خود را نقض كرده است.

  • غنی‌سازی اورانیوم ۲۰٪

شایان ذکر است که تخلفات تهران در سال ۱۳۹۷ در واکنش به خروج آمریکا از توافق و اعمال مجدد تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران در دوران دونالد ترامپ، که با این توافق مخالف بود، آغاز شد.

سال گذشته، ایران انتقال سه مجموعه مدل پیشرفته مختلف را از یک کارخانه زمینی در نطنز به زیرزمینی دیگر برای غنی سازی سوخت آغاز کرد.

 این در حال حاضر با استفاده از سانتریفیوژهای IR-2M در زیرزمین اورانیوم غنی سازی می کند. و براساس این توافقنامه، غنی‌سازی در آنجا فقط با استفاده از دستگاه های نسل اول IR-1 مجاز خواهد بود.

در این گزارش همچنین آمده است كه ایران اعلام كرده است كه هم اكنون قصد دارد سری دوم سانتریفیوژهای پیشرفته IR-4 را در یك كارخانه غنی سازی سوخت نصب كند.