درآمد نفتی ایران در ۹ ماه نخست سال ۱۳۹۹ فقط به ۱۱ میلیارد دلار کاهش یافت

اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده اعلام کرد که صادرات خالص نفت و فرآورده های نفتی ایران در ۹ ماهه سال ۱۳۹۹ فقط ۱۱ میلیارد دلار بوده است.

براساس این گزارش ، درآمد خالص ایران از صادرات نفت و فرآورده های نفتی در سال ۱۳۹۸ حدود ۳۰ میلیارد دلار و در سال ۲۰۱۸ ۶۷ میلیارد دلار بوده است.

طبق آمار شرکت های ردیابی تانکرهای نفتی و سازمان های بین المللی از جمله آژانس بین المللی انرژی ، صادرات نفت و گاز میعانات ایران به ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

ایران همچنین پیش از تحریم های آمریکا هر روز حدود ۴۵۰ هزار بشکه فرآورده های نفتی (مازوت ، بنزین ، گازوئیل و …) صادر می کرد ، اما گزارش جدیدی درباره صادرات فرآورده های نفتی ایران منتشر نشد.

ساعاتی قبل از گزارش اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده ، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نیز گزارش سال ۱۳۹۹ خود را منتشر کرد که در آن آمده است که تولید نفت ایران در سال جاری به کمتر از دو میلیون بشکه در روز رسیده و قیمت صادرات نفت ایران بیش از ۳۰ درصد کاهش یافته است.

مصرف داخلی نفت ایران ۱.۷ میلیون بشکه در روز است ، بنابراین ایران فقط ۳۰۰۰۰۰ بشکه نفت مازاد برای صادرات دارد.

پیش از تحریم های آمریکا ، تولید نفت خام ایران حدود ۳.۸ میلیون بشکه بود که ۲.۱ میلیون بشکه آن صادر می شود. ایران همچنین روزانه ۴۰۰ هزار بشکه میعانات گازی صادر می کرد.

اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده تخمین می زند که کل درآمد اعضای اوپک از صادرات نفت در سال گذشته بالغ بر ۳۲۳ میلیارد دلار ، یعنی تقریبا نیمی از سال ۲۰۱۹ باشد.

دلیل این کاهش در کل درآمد نفتی اوپک به دلیل کاهش تولید نفت برای این گروه در سال گذشته و همچنین کاهش بیش از ۳۰ درصدی قیمت نفت در سال ۱۳۹۹ است.