بغداد و دیگر شهرهای عراق به دلیل کاهش صادرات گاز ایران با

وزارت برق عراق هشدار داده است که به دلیل کاهش صادرات گاز ایران به این کشور ، تعدادی از شهرها از جمله پایتخت بغداد با خطر قطع برق روبرو هستند.

قابل ذکر است که مصرف داخلی گاز ایران در طول زمستان به طور قابل توجهی افزایش می یابد و فقط مقدار کمی گاز برای صادرات باقی می ماند. عرضه گاز ایران به عراق نیز سال گذشته در فصل زمستان کاهش یافت.

قابل توجه است که عراق ، به دلیل تحریم های آمریکا علیه تهران ، برای چندین سال نتوانست بدهی های خود را از گاز ایران تسویه کند.

در همین حال ، وزارت برق عراق امروز ، یکشنبه ، ۲۷ دسامبر ، اعلام کرد که حجم گاز وارداتی از ایران طی دو هفته گذشته از ۵۰ میلیون متر مکعب به ۵ میلیون متر مکعب در روز کاهش یافته است.

در بیانیه وزارت برق عراق آمده است که ایران می خواهد حجم گاز صادراتی به عراق را به ۳ میلیون متر مکعب در روز کاهش دهد.

و سخنگوی وزارت برق عراق ، احمد موسی گفت که با کاهش شدید واردات گاز از ایران ، تولید برق این کشور ۶،۶۵۰ مگاوات کاهش یافته است.

مصرف برق در عراق به ۱۹ هزار مگاوات می رسد اما در حال حاضر این کشور تنها ۱۱ هزار مگاوات تولید می کند.

مقامات ایرانی در سال های اخیر بارها اعلام کرده اند که عراق میلیاردها دلار بدهی به دلیل واردات گاز از ایران جمع کرده است.

موسی افزود که رضا اردکانیان ، وزیر برق ایران ، قرار است روز سه شنبه برای بحث در مورد بدهی های عراق به بغداد وارد شود.

سخنگوی وزارت برق عراق از درخواست شدید وزارت اقتصاد عراق برای حل مسئله تسویه بدهی گاز ایران برای جلوگیری از بحران برق در پایتخت و سایر شهرها خبر داد.