اگنس کالامار
اگنس کالامار: شورای حقوق بشر از ابراهيم رئیسی بازجویی کند

دبیرکل عفو بین الملل اگنس کالامار در واکنش به سخنان رئیسی گفت: “من واقعاً نمی دانم چه بگویم ، این‌که این‌گونه به خودش تبریک می‌گوید و از خودش تعریف می‌کند. ادعاهایی که دارد واقعا عصبانی‌کننده است.

رئیسی: همیشه مدافع حقوق بشر بوده‌ام

 اگنس کالامار در واکنش به سخنان رئیسی: “من واقعاً نمی دانم چه بگویم ، این‌که این‌گونه به خودش تبریک می‌گوید و از خودش تعریف می‌کند. ادعاهایی که دارد واقعا عصبانی‌کننده است.

“او سابقه روشنی از نقض حقوق بشر دارد.” ابراهیم رئیسی در پاسخ به سوالی درباره نقش وی در اعدام هزاران زندانی سیاسی در سال ۶۷ گفت که وی از ابتدای حکومتش “مدافع حقوق بشر” بوده است. و “باید مورد تقدیر و تشویق قرار گیرد.”

با این حال ، سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به این سخنان تاکید کرد: “شواهد روشنی در مورد جنایات ارتکابی در ایران در دهه 1980 ، به ویژه در سال 1988 وجود دارد.

“عجیب است که آقای رئیسی ادعا می کند از مدافعان حقوق بشر بوده است ، در حالی که خود وی بر این اعمال شنیع در دهه 1980 نظارت داشت.” یعنی چندین هزار زندانی سیاسی و عقیدتی در زندانهای جمهوری اسلامی مخفیانه اعدام شدند. آنها را در گورهای دسته جمعی دفن کردند.

شورای حقوق بشر از ابراهيم رئیسی بازجویی کند

کالامارد افزود که پس از این حادثه ، رئیسی ، که رییس قوه قضاییه ایران در چند سال گذشته بوده است ، “بسیاری از موارد نقض حقوق بشر ، از جمله حبس خودسرانه کسانی که اعتراض مسالمت آمیز داشتند” را زیر نظر گرفت. وی تأکید کرد که اعدام بسیاری از زندانیان سیاسی ، از جمله اقلیت های قومی ، در دوره رئیسی بر قوه قضاییه انجام شده است.