انجمن خانواده های قربانیان هواپیمای اوکراینی رژیم ایران: قاتل نمی تواند تسلیت باشد

انجمن قربانیان هواپیمای اوکراینی بیانیه ای در آستانه سالگرد سرنگونی هواپیمای اوکراینی منتشر کرد و در آن اعلام کرد که رژیم ایران در تلاش است فشار بیشتری به خانواده ها وارد کند تا غرامت آنها را جبران کند و از برگزاری مراسم یادبود قربانیان جلوگیری کند.

در بیانیه منتشر شده در صفحه توئیتر انجمن آمده است: “قاتل نمی تواند تسلیت باشد. رژیم ایران و سپاه پاسداران فرزندان ما را به طرز بیرحمانه ای به قتل رسانده اند.”

در بخش دیگری از بیانیه ، گزارش شده است كه مقامات رژیم در تلاشند تا روایت خود را در جامعه بین المللی تثبیت كنند و “جنایت را پنهان كنند”.

آنها افزودند که فشار رژیم بر خانواده ها در آستانه سالگرد این “جنایت غیرقابل گذشت” افزایش یافته است.

گزارش شده است که هواپیمای اوکراینی در ۸ ژانویه ۲۰۲۰ حداقل توسط دو موشک سپاه پاسداران سرنگون شد و منجر به کشته شدن همه ۱۷۶ سرنشین از جمله شهروندان ایران ، کانادا ، اوکراین ، انگلیس و افغانستان شد.
مقامات ایرانی دلیل این اقدام را “خطای انسانی” اعلام کردند.

در همین حال ، دولت های کانادا و اوکراین به طور مداوم گفته اند که ایران نتوانسته است به وعده های خود در مورد تحقیقات کامل عمل کند و برای روشن شدن “حقیقت” همکاری نمی کند.

در این بیانیه افزوده است كه خانواده های قربانیان از مقامات ایرانی می خواهند “جنایتكاران را به مردم و جامعه جهانی معرفی كنند” و “بگویند كه چرا این جنایت را مرتكب شده اند”.

از طرف خود ، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز گذشته با انتقاد شدید از مواضع کانادا در پیگیری موضوع سرنگونی هواپیمای اوکراینی ، آن را به دخالت در امور ایران متهم کرد و گفت که کانادا در تلاش است تا روند عادی وقایع را مانع شود.

سعید خطیب زاده اظهار داشت که اگر مقامات در کانادا این راه را ادامه دهند ، “پاسخ متفاوتی” دریافت می کنند.

وزیر امور خارجه کانادا گفته بود که اعتقاد ندارد سرنگونی هواپیمای اوکراینی با موشکهای سپاه پاسداران “خطای انسانی” است.

در بیانیه اخیر ، فرانسوا فیلیپ شامپین ، وزیر امور خارجه کانادا گفته بود که اعتقاد ندارد سرنگونی هواپیمای اوکراین با موشکهای سپاه پاسداران “خطای انسانی” است.

در پاسخ ، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران دولت کانادا را به تلاش برای “تجارت” غم خانواده های قربانیان هواپیمای اوکراینی متهم کرد و از این موضوع به نفع خود در سیاست داخلی کانادا استفاده کرد.