سلاح هسته ای
آیا پوتین واقعا قصد استفاده از سلاح هسته ای را دارد؟

روز یکشنبه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، با استناد به «اظهارات تهاجمی رهبران ناتو» اعلام کرد که به فرماندهی نظامی خود دستور داده است که «نیروهای بازدارنده هسته ای» را در حالت آماده باش قرار دهد.

آیا پوتین واقعا قصد استفاده از سلاح هسته ای را دارد؟

 ولادیمیر پوتین، اعلام کرد که به فرماندهی نظامی خود دستور داده است که «نیروهای بازدارنده هسته ای» را در حالت آماده باش قرار دهد.

نوع فرمان پوتین برای بسیاری کشورها روشن نيست. گاردین در گزارشی به توضیح درباره این فرمان پرداخته است.

وزیر دفاع بریتانیا همچنین هشدار داد که روسیه از نظر تئوری، می‌تواند در جنگ با اوکراین از سلاح اتمی «تاکتیکی» استفاده کند ولی دست زدن به چنین اقدامی، با توجه به گفته پوتین که مردم اوکراین را با مردم روسیه «یکی» خطاب کرده، در تناقض خواهد بود.

بن والاس: چنین اصطلاحی در علوم نظامی روسیه وجود ندارد

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا روز دوشنبه در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت که دولت بریتانیا دستور پوتین را درک نمی‌کند زیرا «چنین اصطلاحی در علوم نظامی روسیه وجود ندارد.». او گفت که این دستور برای ترساندن غرب و یادآوری این موضوع به جهان است که روسیه “نیروهای بازدارنده” دارد و وهمچنین بهانه‌ای به دست می‌دهد تا با حرف زدن درباره فرمان پوتین، به عدم موفقیت ارتش روسیه در جنگ اوکراین توجهی نشود.

وزیر دفاع بریتانیا همچنین هشدار داد که روسیه می‌تواند از نظر تئوری از سلاح‌های هسته‌ای «تاکتیکی» در جنگ علیه اوکراین استفاده کند، اما به گفته پوتین که مردم اوکراین را «یک» با مردم روسیه توصیف کرد، این کار را انجام داد و این در تضاد است.

دکترین هسته ای روسیه

بر اساس دکترین هسته ای روسیه که در سال۲۰۲۰ به روز شد، مسکو می تواند حملات هسته ای را انجام دهد، در صورتی که “اطلاعات موثقی” در مورد پرتاب موشک های بالستیک به هدف قرار دادن قلمرو خود یا متحدانش داشته باشد.