کامران قادری: بعد از هفت سال و نیم زندان در ایران؛ نمی‌دانم چرا بازداشت شدم!
کامران قادری: بعد از هفت سال و نیم زندان در ایران؛ نمی‌دانم چرا بازداشت شدم!

کامران قادری: بعد از هفت سال و نیم زندان در ایران؛ نمیدانم چرا بازداشت شدم؛ کشور اتریش ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ به طور رسمی از آزاد شدن کامران قادری، زندانی دو تابعیتی ایرانی‌اتریشی از زندان اوین اعلام کرد. قادری تاجر و کارآفرین ایرانی‌ اتریشی بود که دی‌ ماه سال ۱۳۹۴ به دلیل آن‌چه “اقدام علیه امنیت ملی” و “همکاری با دولت متخاصم” عنوان شده بود، در فرودگاه بین‌المللی تهران دستگیر شد. دولت‌های اروپایی و فعالان حقوق بشر بازداشت کامران قادری را نمونه‌ای از گروگان‌گیری‌های ج.ا دانسته بودند.

قادری پس از بازگشت به اتریش، در مورد آن‌چه طی بیش از هفت سال بازداشت بر او در ایران گذشته، با ایران‌ وایر گفت‌وگو کرده است.

کامران قادری: بعد از هفت سال و نیم زندان در ایران؛ نمیدانم چرا بازداشت شدم!

کامران قادری به ایران‌ وایر درباره فعالیت‌هایش در ایران و احتمال ارتباط این فعالیت‌ها با دستگیری‌اش گفت: می‌دانید که من هفت سال و نیم در زندان بودم. در این مدت نه تنها در مورد پرونده خودم تجربیات و اطلاعاتی به دست آوردم که حتی توانستم درد دل‌های دیگران را هم بشنوم. هنوز هم نمیدانم چرا دستگیر شدم. من مدت طولانی برای فکر کردن وقت داشتم و به همه جنبه‌های ممکن فکر کردم؛ این‌ که آیا کُرد بودن من برای رژیم ایران مسئله بود یا این‌ که گاهی مخالفت‌های خودم با برخی سیاست‌های ایران را اعلام میکردم؟ حتی به این موضوع فکر کردم که آیا کراوات زدن من می‌توانست دلیلی برای دستگیری‌ام باشد؟

ولی بین همه این مسائل، بارها این موضوع به ذهنم رسید که شاید من خواسته بودم در جایی قدم بگذارم که از نظر برخی سازمان‌ها یا افراد در حکومت ایران، اندازه قد و قواره من نبوده است. موضوع فقط پروژه‌های بانکی من در ایران نبود، من تلاش می‌کردم برای نرم‌افزارهای آی‌بی‌ام زمینه‌سازی و تدارکات لازمه را مهیا کنم تا بعد از رفع تحریم‌ها، در ایران به سرعت آن را توسعه دهم. فکر می‌کردم شاید برخی‌ها نمی‌خواهند چنین زمینه‌هایی در ایران فراهم شود یا من را یک خطر جدی برای فعالیت‌های آنان می‌دانستند.

خبرنگار ایران وایر از او پرسید آیا تصور کرده است که شاید شرکت‌های متعلق به حکومت نقشی فعال در دستگیری او داشته‌اند؟ گفت: به این موضوع که شما اشاره می‌کنید هم خیلی فکر کرده بودم اما جواب من هنوز همانی است که گفتم؛ هنوز نمی‌دانم چرا دستگیر شدم. در آمریکا می‌گویند برخی اسناد و مدارک را بعد از ۳۰ سال فاش می‌کنند. امیدوارم در ایران این اسناد را بعد از ۳۰ سال آتش نزنند و پرونده من هم روزی روشن شود.