بدهی ایران

 لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا امروز، چهارشنبه ۱۷ آذرماه، اعلام کرد لندن بدهی ایران که حدود ۴۰۰ میلیون پوندی را بازپرداخت خواهد کرد.

وزیر امور خارجه بریتانیا روز چهارشنبه در جریان بازدید از اندیشکده چتم‌هاوس گفت که بدهی های کشورش به مبلغ ۴۰۰ میلیون پوند (۵۲۸ میلیون دلار) به ایران یک بدهی قانونی است و تاکید کرد که لندن می خواهد آن را بپردازد.

وزیر بریتانیایی در جریان سخنرانی خود اشاره کرد که کشورش شبانه روز برای جلوگیری از دستیابی رژیم ایران به سلاح هسته ای تلاش می کند و اینکه لندن به دنبال حل بحران بدهی خود به ایران در رابطه با لغو قرارداد فروش ۱۵۰۰ تانک چیفتن و ۲۵۰ خودروی زرهی است. 

◊    آخرین شانس جمهوری اسلامی

شایان ذکر است که قرارداد خرید ۱۵۰۰ تانک چیفتن و ۲۵۰ خودروی زرهی بین ایران و بریتانیا در دوران حکومت پهلوی سابق در ایران منعقد شد اما پس از انقلاب خمینی در سال ۱۳۵۷ لغو شد.

لیز گفت: «بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی کشورم به جمهوری اسلامی یک بدهی قانونی است و دولت لندن می‌خواهد آن را پرداخت کند».

وی اظهار داشت: «پرداخت بدهی ایران واقعا آخرین شانس جمهوری اسلامی برای برگشت به برجام است و قاطعانه از آنها می‌خواهم چنین کنند، چرا که ما مصمم هستیم با همکاری با متحدانمان از دستیابی ایران به سلاح اتمی جلوگیری کنیم. بنابراین آنها باید به برجام برگردند، این کار به نفع خودشان است».