رنج‌ها سوختبران سيستان و بلوچستان: کشته شدن، آتش گرفتن یا قطع عضو
رنج‌ها سوختبران سيستان و بلوچستان: کشته شدن، آتش گرفتن یا قطع عضو

در گزارشی به نام “رنجات سوختبران”، روزنامه اعتماد به وضعیت ناراحت کننده سوختبران در استان سیستان و بلوچستان پرداخته است. گزارش نشان می‌دهد که اگر این سوختبران در نتیجه تیراندازی ماموران مرزبانی جان خود را از دست ندهند، ممکن است در خودروهای آتش‌گرفته بسوزند و یا عضوی از بدن خود را از دست بدهند.

رنج‌ها سوختبران سيستان و بلوچستان: کشته شدن، آتش گرفتن یا قطع عضو

تحقیقگران روزنامه با اشاره به علاقه مردم در این منطقه به سوختبری، به دلایلی چون “هزینه‌های درمان اعضای خانواده، هزینه‌های ازدواج یا تامین هزینه‌های تحصیل” به عنوان عوامل موثر در این گرایش اشاره کرده‌اند.

براساس این گزارش، در سال گذشته، ۱۶۸ سوختبر به علت انفجار خودرو در جاده‌های اطراف ایرانشهر و سرباز جان خود را از دست دادند. از این تعداد، ۱۴۷ نفر از آن‌ها زن و کودک بودند. به طور میانگین، هر هفته چهار نیسان سوخت‌کش در جاده‌های خروجی ایرانشهر منفجر شده است.

هیچ تجهیزاتی برای درمان سوختبرهای آسیب‌دیده وجود ندارد

گزارش اعتماد افزوده است که بیمارستان خاتم در ایرانشهر بالاترین آمار جراحی‌های مربوط به سوختگی، معلولیت، قطع عضو و فلج را در کشور دارد. این بیمارستان تنها دارای کمتر از ۱۰ تخت سوختگی و سه اتاق جراحی است و در شعاع ۴۰۰ کیلومتر و تا مرز با پاکستان، هیچ تجهیزاتی برای درمان سوختبرهای آسیب‌دیده وجود ندارد.