گردشگری یزد
گردشگری یزد در آستانه ورشکستگی

گردشگری یزد در آستانه ورشکستگی، سال 99 شروع خوبی برای فعالان گردشگری و صنایع دستی نبود و شرایط خاص کرونا باعث سقوط یک استان نوپا در زمینه گردشگری مانند یزد شد.

گردشگری یزد در آستانه ورشکستگی

سال 99 شروع خوبی برای فعالان گردشگری و صنایع دستی نبود و شرایط خاص کرونا باعث سقوط یک استان نوپا در زمینه گردشگری مانند یزد شد.

گروه استان ها: صنعت گردشگری حدود یک دهه پیش در یزد جای خود را باز كرد و طیف وسیعی از مردم به سرمایه گذاری در این زمینه روی آورده اند.


و در حالی که تمام این سرمایه گذاری ها میلیاردی نبود ، از کافه های سیار گرفته تا شال های بافی‌های خانگی ، همه آنها کمک خوبی به صنعت گردشگری کردند و شکوفا شدند.

صنعت جوانان زیادی را در رستوران های سنتی ، کافه ها ، هتل ها ، تورها ، اردوگاه های صحرا ، بازارهای صنایع دستی ، مدارس ، صرافی ها ، ناوگان حمل و نقل بین شهری و ده ها صنعت دیگر به کار گرفته است.

ويروس کرونا نان ۵۰۰ هزار نفر را برید

سرمایه گذاری ها تازه به سوددهی و بازدهى رسیده بودند و ناگهان کرونا آمد و همه معادلات فعالان این حوزه را برانداز کرد و بسیاری از آنها را از بین بردند و با ضربات مهلک اقتصادی مواجه کردند.

تعطیلی سفر ، به ویژه در نوروز 99 به دلیل شیوع کرونا ، طیف وسیعی از افراد بیکار را در یزد به وجود آورد و این روند همچنان به نوعی ادامه دارد و اگر نوروز مانند سال گذشته باشد ، گردشگری در یزد کاملا ورشکسته خواهد شد.

اگرچه دولت تسهیلاتی را برای جبران کرونا فراهم كرد ، اما واقعیت این است كه كمبود فروش باعث شد وام گیرندگان بدهی به دولت و برخی دیگر در چرخه استقراض 18 و 24 درصد برای پرداخت بدهی های خود داشته باشند.

فعالان صنایع دستی به فروش مبلمان منزل خود روی آورده اند

برخی از فعالان صنایع دستی به فروش مبلمان منزل خود روی آورده اند ، برخی دیگر کارگران ساختمانی هستند زیرا هنر آنها در شرایط فعلی خریدار ندارد.

البته اتفاقات خوبی افتاده است که کارت های هدیه را به صنعتگران و برخی دیگر از فعالان این حوزه اعطا می کند ، از جمله زنانی که در بخش خانه داری هتل کار می کنند ، اما این نمی تواند درمانی برای زخم های عمیق کرونا برای این بخش باشد.

نگرانی از تبدیل گردشگری یزد به گردشگری غیرقانونی

مدیرکل میراث فرهنگی : “یکی ازنگرانی‌های ما این است که گردشگری در استان یزد به گردشگری غیرقانونی و زیرزمینی تبدیل شودهم اکنون نیز آنقدر به مجازها فشار وارد شده که غیرمجازها نظیر گردشگری کویر، رونق گرفته‌اند.”