ایالات متحده

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در دیدار خود با فواد حسین وزیر امور خارجه عراق در تهران بر لزوم خروج ایالات متحده از کشورهای خاورمیانه تأکید کرد.

روحانی ابراز امیدواری کرد که دولت جدید آمریکا به ریاست جو بایدن به این نتیجه برسد که حضورش در منطقه به امنیت آسیب می رساند و باید در این سیاست تجدید نظر کند.

رسانه های ایرانی همچنین گزارش دادند که رئیس جمهور ایران در این دیدار اظهار داشت که تهران با هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی عراق مخالف است و این کار را به ضرر مردم عراق و کل منطقه می داند.

وی اضافه کرد: «بدترین نمونه های دخالت خارجی در امور داخلی عراق، عملیات تروریستی مکرر مقامات دولتی در آنجا است که آخرین مورد آن ترور شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس بود».

به نوبه خود دریابد علی شمخانی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی ایران و دبیر شورای عالی امنیت ملی، از اظهارات روحانی حمایت کرد و گفت بی ثباتی و امنیت منطقه خاورمیانه حضور نیروهای خارجی در آن است.

مشاور رهبر ایران، دیروز چهارشنبه، در تهران با وزیر امور خارجه عراق، از پارلمان عراق خواست تا برای اجرای تصمیم برای حذف نیروهای آمریکایی از عراق به زودی اقدام کند.

 شمخانی نیز اظهار داشت که تصویب این تصمیم توسط پارلمان عراق آغاز خروج ایالات متحده از کل منطقه خواهد بود زیرا حضور آن در منطقه به افزایش درگیری ها کمک خواهد کرد.