در حالی که قطع برق در مناطق شهری و روستایی در سراسر ایران زندگی و مشاغل شهروندان را مختل کرده است ، گزارش ها نشان می دهد که یکی از دلایل این امر موقعیت های خرید و فروش ارز دیجیتال (بیت کوین) در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان است که توسط چین کنترل می شود.

در حالی که قطع برق در مناطق شهری و روستایی در سراسر ایران زندگی و مشاغل شهروندان را مختل کرده است ، گزارش ها نشان می دهد که یکی از دلایل این امر موقعیت های خرید و فروش ارز دیجیتال ( بیت کوین ) در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان است که توسط چین کنترل می شود.

قطع برق علاوه بر پایتخت تهران به مناطق مختلف کشور و شهرهای بزرگ مانند مشهد و تبریز نیز رسیده است.

مصطفی رجبی مشهدی ، سخنگوی صنعت برق ایران ، تأکید کرد که “تجارت با ارزهای مجازی” از جمله عواملی است که باعث افزایش مصرف برق کشور می شود.

انجمن بلاک‌چین ایران گزارش داد که در این منطقه ، “چینی ها چسبیده به خطوط انتقال و پست برق ۲۳۰/۳۳ کیلو ولت فروکروم رفسنجان، مزرعه استخراج رمز ارزهای دیجیتالی راه‌انداخته‌اند که ۱۷۵مگاوات برق مصرف می‌کند 

 

قابل ذکر است که قیمت هر بیت کوین نزدیک به ۳۶۰۰۰ دلار بود که باعث شد تحلیلگران با همکاری چین به عنوان بخشی از روند دور زدن تحریم های مالی اعمال شده علیه ایران ، ارزهای دیجیتال استخراج کنند.

و برخی از شهروندان فیلم هایی را در شبکه های اجتماعی منتشر کردند که نشان می دهد چراغ برخی از جاده ها در طول شب خاموش است ، که منجر به تاریکی مطلق و عدم دید رانندگان ایجاد کرده است.

رضا اردکانیان ، وزیر انرژی ایران در پاسخ به سوالی درباره فعالیت چین گفت: “هر کسی که مجوز داشته باشد می تواند در زمینه استخراج ارزهای رمزپایه فعالیت کند.”

به گزارش آژانس دانشجویی ایران (ایسنا) ، اردكانیان اظهار داشت كه برق با حمایت گسترده دولت در ایران تولید می شود ، اما گفت كه مصرف برق برای تولید ارزهای رمزپایه منوط به تصویب كابینه است.