دستکم ۳۰ روزنامه نگار در ايران در سال ۲۰۲۰ کشته شدند
دستکم ۳۰ روزنامه نگار در ايران در سال ۲۰۲۰ کشته شدند

دستکم ۳۰ روزنامه نگار در ايران در سال ۲۰۲۰ کشته شدند، کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران اعلام كرد: دست‌کم ۳۰ روزنامه‌نگار ازجمله روح‌الله زم، درايران در سال ۲۰۲۰ کشته شدند که مرگ ۲۱ نفر از آن‌ها پاسخ مستقیم فعالیتشان بوده است.

دستکم ۳۰ روزنامه نگار در ايران در سال ۲۰۲۰ کشته شدند

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران اعلام كرد: دست‌کم ۳۰ روزنامه‌نگار ازجمله روح‌الله زم، درايران در سال ۲۰۲۰ کشته شدند که مرگ ۲۱ نفر از آن‌ها پاسخ مستقیم فعالیتشان بوده است.

این آمار در مقایسه با سال گذشته دو برابرافزايش يافت

قتل روزنامه نگاران در ايران بیش از دو برابر افزایش یافت

دولت ایران روح الله زم ، محکوم به اعدام را در 12 دسامبر اعدام کرد. علاوه بر افشای مقامات جمهوری اسلامی ، این سایت و کانال آنلاین آمد نیوز – که توسط زم از خارج از ایران اداره می‌کرد- اطلاعاتی را درباره زمان و مکان اعتراضات مردمی در سال 2017 ارائه دادند.

دیوان عالی کشور حکم اعدام «روح‌الله زم» را تایید کرددر اواخر سال 2017 ، تلگرام آمد نیوز را تعطیل کرد ، اما کانال دوباره به پیام رسان تلگرام بازگشت. با نام جدید با توجه به اینکه روش CPJ “قتل” را قتل عمدی روزنامه نگار به دلیل انجام وظیفه حرفه ای تعریف می کند ، کمیته مرگ زم را به عنوان قتل طبقه بندی می کند. تحقیقات CPJ نشان می دهد که مأموران اطلاعاتی ایران ، ایران زم را در اکتبر 2019 در بغداد دستگیر و او را به ایران بازگرداندند و مقامات ویدئویی از اعتراف و عذرخواهی وی را از رادیو آزادی پخش کردند.

زم که با 17 اتهام از جمله جاسوسی ، مشارکت در نشر اکاذیب در خارج از کشور ، توهین به مقدسات اسلام و توهین به علی خامنه ای روبرو بود ، در ژوئن به اعدام محکوم شد و در 8 دسامبر حکم اعدام را تأیید کرد. به گزارش آسوشیتدپرس ، در زمان اعلام اعدام زم ، رسانه های دولتی ایران از وی به عنوان “رهبر اغتشاشات” نام بردند – اسمی که دولت ایران برای تظاهرات سراسری سال 2017 استفاده می کند.