دیدار رئیسی و پوتین در مسکو
دیدار رئیسی و پوتین در مسکو

در یک دیدار در مسکو، رؤسای جمهور ایران و روسیه، ابراهیم رئیسی و ولادیمیر پوتین به تاکید بر گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین دو کشور پرداختند.

دیدار رئیسی و پوتین در مسکو

طبق گزارش ایرنا، در این دیدار کاخ کرملین، رئیس‌جمهور ایران اظهار کرد که همکاری‌های مثبت در زمینه‌های انرژی، کشاورزی و فناوری اطلاعات بین ایران و روسیه وجود دارد و با اقدامات بهبودی، توسعه روابط این دو کشور در جهت تحقق منافع مشترک قابل تسریع است.

خبرگزاری تاس از سخنان آقای پوتین نیز گزارش داده و اظهارات وی نشان می‌دهد که ورود ایران به توافق‌نامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا فرصت‌های بیشتری برای گسترش تعاملات فراهم می‌کند. وی بیان کرده است که امضای این توافق‌نامه می‌تواند در اجلاس این اتحادیه که در انتظار است و در پایان ماه جاری برگزار خواهد شد، انجام شود. اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا که شامل بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان می‌شود، با امضای تفاهم‌نامه تجارت آزاد، بخش قابل توجهی از تجارت ایران با این کشورها از تعرفه معاف خواهد شد.

واردات هم از این کشورها به ایران به مقدار ۱.۸ میلیارد دلار انجام شد

آمار اتاق بازرگانی ایران نشان می‌دهد که در سال گذشته خورشیدی، صادرات این کشور به اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا به مبلغ یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار واردات هم از این کشورها به ایران به مقدار ۱.۸ میلیارد دلار انجام شده است. حدود یک چهارم از کل تجارت ایران با این اتحادیه، به بازرگانی میان ایران و روسیه اختصاص داشته است.

https://twitter.com/abdolah_abdi/status/1732896170618306792

در این دیدار، آقای رئیسی همچنین همتای روس خود را برای سفر به تهران دعوت کرد و آقای پوتین از این دعوت با استقبالی مثبت پذیرفته است. ارتباطات و دیدارهای متقابل میان رؤسای جمهور ایران و روسیه نشان‌دهندهٔ توجه دوطرفه به توسعه روابط دوجانبه و تعاملات اقتصادی بین این دو کشور است. همچنین، اطلاعات اشاره دارد که ولادیمیر پوتین در روز گذشته میزبان عربستان و امارات بوده است.

پوتین به رئیسی: وقتی در آسمان ایران بودم می خواستم برای دیدن شما فرود بیایم