شگفتی‌های زیردریا: فوران آتشفشان در ژاپن، زادگاه جزیره جدید
شگفتی‌های زیردریا: فوران آتشفشان در ژاپن، زادگاه جزیره جدید

فعالیت مداوم یک آتشفشان در ژاپن به ایجاد یک جزیره جدید در کمتر از دو کیلومتری (یک مایلی) از جزیره ایوو جیما منجر شده است. به گزارش نیویورک تایمز، این جزیره جدید از بیست‌و‌یکم اکتبر، کمتر از سه هفته پیش شکل گرفته و در نزدیکی جزیره ایوو جیما قرار دارد. ایوو جیما به عنوان محل یک نبرد سنگین بین نیروهای آمریکایی و ژاپنی در جریان جنگ جهانی دوم شناخته شده و نامی معروف در تاریخ بین‌المللی دارد.

Smoke billows off a small island, seen from a larger island.

شگفتی‌های زیردریا: فوران آتشفشان در ژاپن، زادگاه جزیره جدید

از آغاز فعالیت آتشفشانی، هیچ خسارت یا آسیبی به این جزیره وارد نشده است. ایوو جیما فاصله‌ای صدها کیلومتری از توکیو، پایتخت ژاپن دارد.

ثوران بركان في البحر في اليابان يخلف ظهور جزيرة صغيرة. 2023/10/30

به گفته کارشناسان، این فعالیت آتشفشانی تصویری نادر از یک پدیده زمین‌شناسی ارائه کرده است. یوجی اوسویی، تحلیل‌گر ارشد فعالیت‌های آتشفشانی در آژانس رسمی هواشناسی ژاپن، اظهار کرده است که در سال گذشته فوران‌های مشابهی در همان نقطه اتفاق افتاده بودند، اما این بار نقطه فوران بالای سطح آب و قابل مشاهده است.

او افزود: «فوران اخیر به دلیل قابلیت مشاهده آن، توجه مردم را به خود جلب کرده است.»

حدود هزار و ۳۵۰ آتشفشان بالقوه در سطح زمین شناسایی شده‌اند

به گزارش سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده آمریکا، حدود هزار و ۳۵۰ آتشفشان بالقوه در سطح زمین شناسایی شده‌اند. دانشمندان تاکنون هزاران آتشفشان “زیر دریا” و دیگر آتشفشان‌های فعال را کشف کرده‌اند و اعتقاد دارند که تعداد بیشتری از این آتشفشان‌ها ممکن است در زیر دریا وجود داشته باشد.

با توجه به گزارش‌ها، مشخص شده که از زمان شروع فوران آتشفشان، حدود ۱۰ روز طول کشیده است تا گدازه‌ها به سطح آب برسند و یک جزیره جدید شکل بگیرد. ستسویا ناکادا، استاد بازنشسته آتشفشان‌شناسی در دانشگاه توکیو، به ژاپن تایمز اظهار کرده است: «اگر فعالیت‌های آتشفشانی ادامه یابد، این سرزمین جدید ممکن است همچنان گسترش یابد، زیرا جریان‌های گدازه به محافظت از آن کمک می‌کنند.»