نخستین تصاویر از عمق کیهان: معرفی تلسکوپ فضایی اقلیدس
نخستین تصاویر از عمق کیهان: معرفی تلسکوپ فضایی اقلیدس

تصاویر اولیه توسط تلسکوپ فضایی اقلیدس، که توسط سازمان فضایی اروپا به فضا پرتاب شد و در تاریخ ۱۶ آبان منتشر شد، برای اولین بار به ما نمایی از جلوه‌هایی از کهکشان‌های دوردست و یک توده سحابی مشهور به نام “سر اسب” ارائه داد. در این تصاویر حتی مشاهداتی نیز ارائه شد که به ما شواهد غیرمستقیمی از وجود ماده تاریک و انرژی تاریک در کهکشان‌ها و سحابی‌ها ارائه کرد.

تصویری از هزار کهکشان متعلق به خوشه کهکشانی "برساووش" که توسط تلسکوپ فضایی اقلیدس تهیه شده است

نخستین تصاویر از عمق کیهان: معرفی تلسکوپ فضایی اقلیدس

هدف اصلی از ماموریت تلسکوپ فضایی اقلیدس، که در تابستان ۲۰۱۳ به فضا پرتاب شد، بررسی و تصویربرداری از اسرار ماده تاریک و انرژی تاریک در کهکشان‌ها و سیارات است.

تلسکوپ فضایی اقلیدس قرار است محدوده‌ای را کاوش کند که براساس دانش فعلی انسان‌ها به عنوان یک سوم فضا تلقی می‌شود و این محدوده شامل حدود دو میلیارد کهکشان مختلف است. دانشمندان توانسته‌اند با پژوهش‌ها و نقشه‌برداری این تلسکوپ، دقیق‌ترین نقشه سه بعدی فضای کیهانی را توصیف کنند.

تصویر تلسکوپ فضایی اروپایی اقلیدس از کهکشان IC-342

بعد از اتصال به تلسکوپ فضایی جیمز وب، تلسکوپ اقلیدس در فاصله تقریباً ۱.۵ میلیون کیلومتری از کره زمین قرار گرفت و تصاویر اولیه از فضا را به زمین ارسال کرد.

جوزف اشباخر، رئیس آژانس فضایی اروپا، در بیانیه‌ای اظهار داشت که پنج تصویر اولیه که توسط تلسکوپ فضایی اقلیدس ارسال شده، بسیار حیرت‌انگیز بوده و این تصاویر یادآور اهمیت رفتن به فضا و درک بهتر اسرار کائنات هستند.

ماده تاریک و انرژی تاریک

این تصاویر شامل نمایی از صورت فلکی شکارچی، سحابی سر اسب، و کهکشان‌های مارپیچ و نامنظم هستند. این تصاویر نه تنها زیبایی‌های فضا را نمایان می‌کنند بلکه به دانشمندان و محققان امکان مطالعه و تحقیق درباره‌ی این جهان‌های دوردست و اسرار کائنات را فراهم می‌آورند. این اطلاعات ارزشمند می‌توانند به درک بهتر از عملکرد کائنات و ماهیت ماده تاریک و انرژی تاریک کمک کنند.

رنه لاوریسجس، دانشمند ارشد این پروژه، به عنوان هیجان‌انگیزترین تصویر مربوط به خوشه کهکشانی موسوم به “برساووش” در صورت فلکی برساووش اشاره کرده است. این خوشه کهکشانی شامل بیش از هزار کهکشان دوردست می‌باشد.