آزادی دایی مهسا امینی و ۵ شهروند سقزی دیگر از بازداشت
آزادی دایی مهسا امینی و ۵ شهروند سقزی دیگر از بازداشت

وب‌سایت حقوق بشری هه‌نگاو اعلام کرد که صفا عائلی، دایی مهسا امینی، به همراه پنج نفر دیگر از افرادی که در شهر سقز بازداشت شده بودند، در روز سه‌شنبه مورخ ۲۵ مهر ماه آزاد شدند.

آزادی دایی مهسا امینی و ۵ شهروند سقزی دیگر از بازداشت

وب‌سایت حقوق بشری هه‌نگاو اعلام کرد که این افراد شامل صفا عائلی، آزاد امینی، سمیرا احمدی، هیوا تاتایی، امید مقدس و هیوا جهانی با وثیقه‌های یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی و ۹۰۰ میلیون تومانی به شکل موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده‌اند.

نیروهای آقای عائلی را در تاریخ ۱۴ شهریور بازداشت نمودند. همچنین، در تاریخ ۲۵ شهریور، همزمان با سالگرد درگذشت مهسا امینی، پدر مهسا امینی را چند ساعتی دستگیر کردند و سپس او و مادر مهسا را در بازداشت خانگی نگه داشتند.

والدین مهسا امینی در بیانیه‌ای اعلام کرده بودند که قصد دارند اولین مراسم سالگرد درگذشت مهسا را در بازداشت گشت ارشاد بر مزار او برگزار کنند. اما در همان روز، نیروهای امنیتی مسیرهای رسیدن به آرامستان “آیچی” را بستند و با تیراندازی باعث کشته شدن یک نفر شدند.

ماجرای مهسا امینی چیست؟

مهسا امينى، دختر جوان که به همراه خانواده خود در تهران برای دیدار با بستگان خود در حال بازدید بود، شامگاه سه شنبه در حوالی ایستگاه مترو شهید حقانی توسط اعضای گشت ارشاد دستگیر شد.

و به دلیل آسیب شدید مغزی در اثر ضرب و جرح ماموران در خودروی گشت ارشاد و بازداشتگاه «وزرا» تهران به کما رفت، و درگذشت.

با اعلام خبر مرگ او، خشم مردم در شبکه های اجتماعی منفجر شد، مردم سعی کردند در مقابل بیمارستان تظاهرات کنند، اما نیروهای امنیتی سعی کردند از تجمع آنها جلوگیری کنند.