وضعیت جسمانی ناگوار رپر معترض توماج صالحی در زندان
وضعیت جسمانی ناگوار رپر معترض توماج صالحی در زندان

حساب رسمی توماج صالحی، رپر معترض، در توئیتر اطلاع داد که وضعیت جسمانی او در زندان بد است و او به شدت به درمان نیاز دارد.

وضعیت جسمانی ناگوار رپر معترض توماج صالحی در زندان

در این پیام آمده است که آقای صالحی در اثر ضرب و جرح در دوران بازجویی دچار تورم و خون‌ریزی در چشم‌ها، شکستگی دنده و انگشتان شده و به شدت به انتقال به بیمارستان احتیاج دارد.

حساب رسمی توماج صالحی نوشته است: “اکنون که به اصطلاح دادگاه او به پایان رسیده و او به طور ناعادلانه و بدون دلیل در حال سپری کردن روزهای طلایی عمر خود در پشت دیوارهای زندان، تحت فشارها و کنترل‌های شدید و بدون داشتن حقوق اولیه هر زندانی است، لازم است هر چه سریعتر اقدامات لازم برای مرخصی استعلاجی و انتقال توماج به بیمارستان برای پیگیری امور درمانی او انجام شود و به هیچ وجه بهانه‌های واهی در این امر خطیر و ضروری تاخیر نکند.”

در تیرماه سال جاری، رئیس دادگستری استان اصفهان اعلام کرد که مجموع مدت حبس برای توماج صالحی شش سال و سه ماه می‌باشد.

توماج صالحی

توماج صالحی، خواننده رپ و اعتراضی ایرانی، در ۲۸ دی ۱۳۶۹ در شاهین‌شهر اصفهان متولد شد. او در سال ۱۳۹۵ به‌طور جدی خوانندگی رپ را آغاز کرد و به سرعت به یکی از چهره‌های شناخته‌شده این سبک در ایران تبدیل شد.

ترانه‌های توماج صالحی بیشتر ابعاد سیاسی و اعتراضی دارد و در آنها به مسائلی مانند فقر، تبعیض، فساد و سرکوب سیاسی پرداخته شده است. او در ترانه‌هایش از زبان مردم عادی سخن می‌گوید و صدای اعتراض آنها را به گوش می‌رساند.

توما صالحی در سال ۱۳۹۸ به دلیل خواندن ترانه «ترکمنچای» در اعتراض به قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین بازداشت شد. او پس از چند ماه بازداشت موقت، با قرار وثیقه آزاد شد.

صالحی در سال ۱۴۰۰ نیز به دلیل خواندن ترانه «سوراخ موش بخر» در اعتراض به وضعیت اقتصادی ایران بازداشت شد. او در این ترانه از مردم می‌خواهد که برای نجات از وضعیت موجود، خانه و زندگی خود را بفروشند و به خارج از کشور بروند.

صالحی در سال ۱۴۰۱ نیز به دلیل انتشار فیلم‌های اعتراضی و تحریک جوانان به حضور در اعتراضات بازداشت شد. او پس از هشت ماه بازداشت، در دادگاه به اتهام «افساد فی‌الارض» به ۶ سال و ۳ ماه حبس محکوم شد.

توماج صالحی به دلیل فعالیت‌های سیاسی و هنری خود، مورد انتقاد شدید حکومت ایران قرار گرفته است. او بارها از سوی مقامات دولتی و رسانه‌های حکومتی تهدید و تحقیر شده است.