کودتا در گابن پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری!
کودتا در گابن پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری!

کودتا در گابن پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری؛ در ساعات اولیه روز چهارشنبه، هشتم شهریور، گروهی از افسران برجسته ارتش در کشور گابن، لحظاتی پس از اعلام پیروزی علی بونگو برای سومین بار در انتخابات ریاست جمهوری این کشور آفریقای مرکزی، به عملیات کودتا پرداخته و کنترل کشور را به دست گرفتند.

کودتا در گابن پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری!

این افسران از طریق یک شبکه تلویزیونی ملی گابن اعلام کردند که وظیفه نمایندگی از سوی تمام نیروهای امنیتی و دفاعی کشور را برعهده دارند.

آنها اعلام کردند که نتایج انتخابات ریاست جمهوری لغو شده است، مرزهای کشور تا اطلاع ثانوی به طور کامل بسته شده و نهادهای دولتی به طور کلی منحل و تعطیل شده‌اند.

در اعلام منحل شدن توسط این افسران، نهادهای مختلف دولتی شامل دولت، مجلس سنا، مجلس ملی، دادگاه قانون اساسی و کمیسیون انتخابات نیز تحت تأثیر قرار گرفته و تعطیل شده‌اند

اعلام برکناری آلی بونگو

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، پس از بیانیه اعلام برکناری آلی بونگو که خانواده‌اش برای بیش از نیم قرن به عنوان حاکمان کشوری که تولیدکننده نفت و منگنز است، حکومت کرده‌اند، صدای تیراندازی در پایتخت گابن، یعنی لیبرویل، شنیده شد.

در حال حاضر، دولت گابن هنوز به طرح کودتای این افسران واکنشی نشان نداده است. این وقوع در شرایطی رخ داده که گابن به عنوان یکی از کشورهای تولیدکننده نفت و عضو اوپک محسوب می‌شود.