فوری/چرا مهدی یراحی بازداشت شد؟
فوری/چرا مهدی یراحی بازداشت شد؟

مهدی یراحی، خواننده‌ای که از اعتراضات سراسری ایران حمایت کرد، امروز دوشنبه ۶ شهریور به دستور دادستان تهران بازداشت شد.

چرا مهدی یراحی بازداشت شد؟

بازداشت مهدی یراحی دو روز پعد از تشکیل پرونده قضایی برای خود از سوی قوه قضاییه ایران شکل گرفته است.

خبرگزاری میزان، روز ۴ شهریور گزارش کرده بود که برای مهدی یراحی، خواننده و آهنگساز به دلیل انتشار ترانه به نام “روسریتو” پرونده قضایی تشکیل شده و “برخورد ‌مقتضی قضایی” با‌ او شکل خواهد ‌گرفت.

این خواننده معترض بعد از تهدید قوه قضاییه در توییتی نوشته بود: گریه نکن من کابوس این قاضی‌ام… صدای ایذه باشیم و ‌پیوسته از سالگرد قتل مهسا امینی بگوییم.

آقای یراحی شامگاه سوم شهریور ۱۴۰۲ ترانه تازه خود با عنوان” روسریتو” را در پلتفورم‌های مختلف مجازی منتشر کرد.

ترانه‌های اعتراضی دلیل بازداشت شدن او؟

این آهنگ عبارت از ویدیو به “زنان ایران که در خط مقدم جنبش زن زندگی آزادی می‌درخشند” تقدیم شده و یکی از ده‌ها آهنگ اعتراضی است که یراحی تا حالا خوانده است.

https://twitter.com/iranwire/status/1695073259476095369?s=20

مهدی یراحی اهل خوزستان است. و پیش از این نیز دو ترانه با نام‌های “سرود زن” و “سرود زندگی” در جریان اعتراضات سراسری سال گذشته بعد از مرگ ژینا امینی منتشر کرد.

یراحی از سال ۹۷ به دلیل انتشار ترانه‌ای ضد جنگ و همچنین ترانه‌های حمایتی از اعتراضات آب مردم خوزستان از سوی وزارت ارشاد ممنوع‌الکار و ممنوع‌التصویر شده بود.

آخرین ترانه “روسریتو” با موزیک ویدیویی که به برخی صداها و تصویرهای اعتراض‌های زنان در ایران و از سر برداشتن روسری در خیابان‌های ایران ساخته شده در همین روزها با استقبال گسترده‌ای مواجه شده است.