چرا شبکه دیزنی پلاس پخش سریال آتاتورک را ممنوع کرد؟
چرا شبکه دیزنی پلاس پخش سریال آتاتورک را ممنوع کرد؟

شورای عالی رادیو و تلویزیون ترکیه اعلام کرد درمورد دلایل لغو پخش سریال آتاتورک، بنیان‌گذار ترکیه، از شبکه دیزنی پلاس تحقیق خواهد کرد.

چطور پخش سریال آتاتورک را ممنوع شد؟

رسانه‌های ترکیه می‌گویند،‌ فشار لابی ارامنه در آمریکا باعث لغو پخش سریال از دیزنی پلاس شده است. به گزارش آسوشیتدپرس، مصطفی آتاتورک که در جریان نسل‌کشی ارمنی‌ها در ترکیه در سال ۱۹۱۵ یک افسر امپراتوری عثمانی بود، متهم است که در این رویداد دست داشته است.

ابوبکر شاهین، رئیس شورای عالی رادیو و تلویزیون ترکیه خبر داد که این سازمان بر اساس اطلاعات عمومی مبنی بر اینکه شرکت دیزنی پلاس آتاتورک را پخش نمی‌کند، تحقیقات خود را در این زمینه آغاز کرده است.

مصطفی کمال پاشا، مشهور به آتاتورک بعد از جنگ جهانی اول و سقوط امپراتوری عثمانی مبارزات برای استقلال این کشور را رهبری کرد و نخستین رئیس جمهوری ترکیه شد. از آن زمان تا حالا در ترکیه توهین به مصطفی آتاتورک جرم به شمار می‌رود.

ماجرا چیست؟

دیزنی پلاس ماه گذشتته اعلام کرد که آتاتورک را در یک‌صدمین سالگرد جمهوری ترکیه در ۲۹ اکتبر پخش خواهد کرد.

کمیته ملی ارامنه آمریکا روز دوشنبه از حامیان کمپین خود علیه دیزنی پلاس تشکر کرد و مدعی شد که مجموعه آتاتورک از این شبکه پخش نخواهد شد.

عمر چلیک، سخنگوی حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه، در واکنش به لغو پخش شدن سریال توییتی نوشت و گفت: تسلیم شدن دیزنی به فشار لابی ارمنی‌ها و لغو پخش مجموعه آتاتورک را شرم آور است.

مجلس سنای آمریکا در سال ۲۰۱۹ در قطعنامه‌ای وقوع نسل‌کشی ارمنی‌ها در اوایل قرن بیستم، در دوران امپراتوری عثمانی را به رسمیت شناخت.

در قطعنامه مجلس ذکر شد که سیاست دولت آمریکا این است که از کشتار یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از ارامنه به دست امپراتوری عثمانی به عنوان نسل کشی یاد کند.