سریلانکا به ایران چای می‌دهد!
سریلانکا به ایران چای می‌دهد!

سریلانکا به ایران چای می‌دهد! به گزارش رویترز مقامات سریلانکا اعلام کردند که از ماه آینده به ایران برای پرداخت بدهی نفتی ۲۵۰ دلاری خود چای می‌فرستند.

ماجرا چیست؟

به گزارش رویترز مقامات سریلانکا اعلام کردند که از ماه آینده به ایران برای پرداخت بدهی نفتی ۲۵۰ دلاری خود چای می‌فرستند.

این بدهی مربوط به ۱۱ سال قبل است، و دو تا کشور از دو سال قبل برای مبادله نفت با چای به توافق رسیدند، اما به دلایل وضعیت مالی سخت سریلانکا تعلیق شد. علاوه بر اینکه به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران نمی‌تواند به پول کنترل کند.

سريلانکا سال گذشته با بحران سخت روبرو شد. بحرانی که طی هفت دهه اخیر اتفاق نیفتاد. ذخایر ارزی خود به طور کم سابقه‌ای کاهش یافت. به همین دلیل این پرداخت دو سال به تعویق افتاد.

بر اساس اتفاق قبلی بین دو کشور قرار بود که سریلانکا به مدت چهار سال ماهانه ۵ میلیون دلار به ایران بفرستد اما مقام‌های سریلانکا ترجیح دادند فقط ماهانه دو تا میلیون پرداخت کنند تا بتوانند ذخایر ارزی خود را حفظ کنند.

ایران بزرگترین وارد کننده‌ چای سریلانکا

چای سیلان مهم‌ترین صادرات سریلانکا به شمار می‌رود و این کشور سال گذشته توانست یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار از صادرات محصول چای خود درآمد داشته باشد.

ایران یکی از وارد کنندگان مهم چای سریلانکاست اما سال گذشته به دلیل تحریم آمریکا وارداتش از ۱۲۸ میلیون دلار به ۷۰ میلیون دلار فقط کاهش یافت.