حسین رزاق (سمت راست)، سعید مدنی (سمت چپ)
حسین رزاق (سمت راست)، سعید مدنی (سمت چپ)

حسین رزاق و سعید مدنی مجددا متهم شدند؛ سعید مدنی، جامعه شناس و حسین رزاق، فعال سیاسی برای مشارکت در کنفرانس مجازی “نجات ایران” با اتهام‌های جدیدی روبرو شدند.

چرا متهم شده‌اند؟ ماجرا چیست؟

بر اساس گزارش‌های بی بی سی فارسی، سعید مدنی به شعبه یکم بازپرسی دادسرای امنیت احضار شده و آنجا اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه نظام و امنیت ملی به او تفهیم و قرار پانصد میلیون تومانی برای او صادر شده است.

چند روز قبل هم حسین رزاق، زندانی سیاسی در اوین هم مورد بازجویی و بازپرسی قرار گرفته است به همین دلایل: اتهام اجتماع و تبانی به اقدام علیه امنیت ملی و با قصد فعالیت تبلیغی علیه نظام به او تفهیم شده بود.

مقاله خوانده شده از دکتر مدنی در همایش نجات ایران دعوت به خشونت پرهیزی بود که خلاصه شد در پنج بند؛ زمینه‌ها و دلایل و عوامل وقوع اعتراضات، ماهیت اعتراضات، چشم انداز اعتراضات و سناریوهای پیش‌رو، دستاوردهای خیزش انقلابی مهسا امینی، آسیب‌شناسی ناشی از اعتراضات، و مقاومت مدنی خشونت پرهیز را یکی از اصول مهم برای نجات ایران دانست.

حسین رزاق متهم شده است که در زمان مرخصی درمانی او مقدمات برگزاری همایش “نجات ایران” را در کلاب هاوس فراهم کرد. پرونده پزشکی رزاق هنوز در در مراجع مربوطه باز است، و او طی مدت مرخصی تحت نظر پزشکان مورد اعتماد دستگاه قضایی به درمان پرداخته است.

کنفرانس مجازی “نجات ایران” در روزهای دوم و سوم اردیبهشت گذشته و با حضور ۴۲ چهره برجسته سیاسی و حقوق بشری منعقد شده بود. میرحسین موسوی، رهبر جنبش سبز از جمله “برای نجات ایران” استفاده کرد در بیانیه او در حمایت از اعتراضات روزهای گذشته، و میان رهبر و محمدرضا شاه پهلوی مقایسه کرد.

اغلب چهره‌های که از داخل ایران در این کنفرانس شرکت کردند، پرونده‌های جداگانه‌ای با اتهام اجتماع و تبانی گشوده شده است و سازمان امنیتی بعضی از آنان را مورد بازجویی قرار داده‌اند.