مرگ یک نوجوان بعد از بازداشت
مرگ یک نوجوان بعد از بازداشت

مرگ یک نوجوان بعد از بازداشت؛ ماموران همچنان تلاش می‌کنند برگزاری مراسم مربوط به درگذشت مزدک مریانه همدانی، کودکی که در جریان اعتراضات «زن زندگی آزادی» بازداشت شده بود و چند ماه پس از آزادی به طور مشکوکی درگذشت، باشد را ممانعت کنند.

مرگ یک نوجوان بعد از بازداشت

به گزارش‌ها، مقامات همچنان تلاش می‌کنند برگزاری مراسم مربوط به درگذشت مزدک مریانه همدانی، کودکی که در جریان اعتراضات «زن زندگی آزادی» بازداشت شده بود و چند ماه پس از آزادی به طور مشکوکی درگذشت، باشد را ممانعت کنند.

در آبان ماه ۱۴۰۱، مزدک مریانه همدانی بازداشت و به زندان لاکان رشت منتقل شد. گزارش کانون حقوق بشر ایران نشان می‌دهد که او به شدت شکنجه شده، به طور اجباری قرص‌های روانگردان و مخدر خورده و در نهایت در تاریخ سوم فروردین، چند روز پس از آزادی، از طبقه چهارم انداخته شد و جان خود را از دست داد.

دلایل مرگ این کودک

بر اساس گزارش‌ها، دلایل دقیق مرگ مزدک مریانه همدانی هنوز در رسانه‌های حکومتی منتشر نشده است. با این حال، مراسم مربوط به درگذشت او تحت شرایط امنیتی برگزار شده، اما مأموران حکومتی از حضور دوستان و جوانان او در این مراسم جلوگیری کرده‌اند و حتی ورود آنان به روستای دفن او را نیز ممانعت کرده‌اند.

به گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، مزدک مریانه ۱۶ ساله در جریان اعتراضات به اتهام “کتک زدن مأموران کلانتری” بازداشت شد و با وجود سن کم، در زندان لاکان رشت با بزرگسالان نگهداری شد و در پایان آبان ماه پارسال آزاد شد.