تلسکوپ فضایی
‏یک ایرانی در تیم علمی تلسکوپ فضایی «جیمز وب» ناسا

‏یک ایرانی در تیم علمی تلسکوپ فضایی «جیمز وب» ناسا؛ آیرین شیوایی، محقق مقطع فوق دکترا آریزونا و از اعضای تیم علمی جیمز وب از دانشمندان ایرانی در توسعه این تلسکوپ بسیار مهم نقش به سزایی را ایفا کرده است.

‏یک ایرانی در تیم علمی تلسکوپ فضایی «جیمز وب» ناسا

آیرین شیوایی، محقق مقطع فوق دکترا آریزونا و از اعضای تیم علمی جیمز وب از دانشمندان ایرانی در توسعه این تلسکوپ بسیار مهم نقش به سزایی را ایفا کرده است.

تلسکوپ فضایی «جیمز وب» به فضا پرتاب شد

تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا روز شنبه، چهارم دی از پایگاه پرتاب آژانس فضایی اروپا در گویان، فرانسه به فضا پرتاب شد.

این تلسکوپ فضایی در ساعت ۱۲:۲۰ به وقت گرینویچ به فضا پرتاب شد و پس از ۲۶ دقیقه از راکت پرتاب‌کننده خود به نام آریان جدا خواهد شد تا حرکت خود ادامه دهد تا به مدار مورد نظر در فضا برسد.

قطعات جیمز وب قرار است در ۲۹ روز آینده در فضا متلاشی شوند تا او بتواند ماموریت خود را آغاز کند. این تلسکوپ زمانی که قطعات آن باز شود به اندازه یک زمین تنیس خواهد بود.

تلسکوپ جیمز وب یک ابراز انقلابی برای رصد کیهان به شمار می‌رود و دانشمندان امیدوارند با این ابزار عصر جدیدی از اکتشافات نجومی را آغاز کنند. هزینه ساخت جیمز وب ۹ میلیارد دلار برآورد شده است.

به گفته ناسا، یک ماه طول می کشد تا جیمز وب در یک مدار خورشیدی تقریباً ۱ میلیون مایلی از زمین (حدود چهار برابر دورتر از ماه) به مقصد برسد.