یلدا شبی تاریک و پر حسرت برای شهروندان کم درآمد
یلدا شبی تاریک و پر حسرت برای شهروندان کم درآمد

همزمان با فرا رسیدن آیین سنتی شب یلدا در ایران، وب‌سایت اقتصاد ۲۴ در گزارشی به گرانی بازار شب چله پرداخت.

چرا یلدا شبی تاریک و پر حسرت برای شهروندان کم درآمد شد؟

اقتصاد ۲۴ نوشته: بازار شب چله، چند سال است که سوت و کور برپا می‌شود. حال بلندترین شب سال، نه محفلی گرم و با نشاط بلکه یلدای حسرت و گرانی است. به گواه فعالیت بازار، سال‌هاست که دستمزد از هزینه، فرسنگ‌ها عقب مانده و سفره یلدای ایرانی، کوچک شدن خود را به نظاره نشسته است.

در این گزارش به نقل از مرکز آمار آمده است که در دومین ماه پاییز، یعنی در آبان ماه ۱۴۰۲، نرخ تورم سالانه برای خانوار‌های کشور به ۴۴/۹ درصد رسیده است. این در حالی است که افزایش دستمزد در سال جاری ۲۷ در صد بوده و کارمندان و کارگران با مشکلات معیشتی رو به‌ رو شده‌اند.

همچنین بر اساس آمار‌های اخیر که منتشر شده‌اند، در دو سال آخر دولت حسن روحانی، متوسط افزایش قیمت اقلام مصرفی حدود ۸۷ در صد بوده است، در حالی که در دو سال اول دوره رئیسی، این افزایش تقریبا به ۱۰۷ در صد رسیده است.

در این گزارش به نقل از فروشندگان آجیل گفته شده که خرید آجیل در شب یلدا نسبت به پنج سال گذشته حدود ۵۰ در صد کاهش یافته و دیگر در اولویت خرید خانوار‌ها قرار ندارد.

فروشندگان بازار میوه تصریح می‌کنند که تقاضا نسبت به گذشته کم شده و حجم خرید‌ها به شدت کاهش یافته است.

در این گزارش با استفاده از آمارها آمده برگزاری یک شب یلدایی معمولی برای یک خانواده پنج نفره و بدون مهمان، حداقل حدود ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تمام خواهد شد. این در حالی است که درآمد یک کارگر ساده به طور متوسط روزانه حدود ۲۵۰ هزار تومان است.