گزارش محرمانه: تنها یک پنجم تولید بنزین کشور به استانداردهای لازم مطابقت دارد
گزارش محرمانه: تنها یک پنجم تولید بنزین کشور به استانداردهای لازم مطابقت دارد

به گزارش رادیو فردا: یک سند محرمانه وزارت نفت نشان می‌دهد که فقط یک پنجم از بنزین تولیدی کشور، استانداردهای یورو ۴ و یورو ۵ را دارا هستند.

گزارش محرمانه: تنها یک پنجم تولید بنزین کشور به استانداردهای لازم مطابقت دارد

با توجه به اطلاعات ارائه شده در این سند، روزانه تنها ۷.۳ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ در پالایشگاه شازند و ۱۵ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ در پالایشگاه‌های اصفهان، تبریز و بندرعباس تولید می‌شود. این گزارش همچنین افزوده است که مجموع تولید بنزین از پالایشگاه‌های کشور روزانه حدود ۹۶ میلیون لیتر است. بعد از آمیخته شدن با مواد پتروشیمی، آروماتیک و اکتان‌افزاها، حجم این تولید به بیش از ۱۰۷ میلیون لیتر افزایش می‌یابد.

با توجه به شرایط اعلامی، از تابستان پارسال، ایران با کمبود بنزین مواجه شده و برای تامین نیازهای خود به بنزین، مقادیر زیادی از مواد غیراستاندارد مانند محصولات پتروشیمی و مواد آروماتیک را با بنزین تولیدی از پالایشگاه‌ها مخلوط کرده است. این عمل به نوعی اجازه داده تا تولید بنزین با افزوده‌شدن این مواد، به مقدار بیشتری نسبت به مصرف کشور افزایش یابد. در مجموع، طی دو ماه نخست امسال، تولید بنزین با در نظر گرفتن مواد افزوده‌شده، روزانه حدود ۴ میلیون لیتر بیشتر از مصرف بنزین کشور بوده است.

مخلوط کردن مواد غیراستاندارد

با توجه به آمارهای ارائه شده در این سند، با مخلوط کردن مواد غیراستاندارد با بنزین تولیدی، تولید بنزین کشور به میزانی بیشتر از مصرف افزایش یافته است. این عمل باعث افزایش ذخایر استراتژیک بنزین کشور شده و تا پایان ماه اردیبهشت به مقدار ۱.۴۳ میلیارد لیتر رسیده است.