گروه های شبه نظامی تحت حمایت ایران
گروه های شبه نظامی تحت حمایت ایران... جزئیات نقش بی ثبات کننده ایران در خاورمیانه

گروه های شبه نظامی تحت حمایت ایران، گزارش مفصلی که توسط وزارت امور خارجه ایالات متحده صادر شد ، نقشی را كه ایران بازی کرده از زمان به قدرت رسیدن آخوندهاى در سال 1979 برجسته می کند.

قسمت اول این گزارش ، شامل هشت فصل و با عنوان “یک رژیم خارج از قانون – سابقه فعالیت های مخرب ایران” ، به طور مفصل درباره اقدامات ایران در کشورهای منطقه ، از یمن گرفته تا سوریه ، عراق ، لبنان ، خلیج فارس، صحبت کرد.

این گزارش می گوید که رژیم ایران ، از زمان تأسیس در سال 1979 ، با تحریک و شعله ور کردن درگیری در تلاش برای معرفی خود به عنوان قدرت غالب در منطقه ، به عنوان یک نیروی بی ثبات کننده در خاورمیانه عمل کرده است.

ایجاد درگیری های منطقه ای

در این گزارش آمده است كه ایران از طریق سپاه پاسداران ، مشاوران ، آموزش ، فن آوری و تسلیحاتی را در اختیار گروه های مسلح مختلفی قرار داده است كه از این توانایی ها برای حمله و تهدید مردم منطقه استفاده می كنند.

کمک های “کشنده” ایرانی به این گروه ها شامل سلاح ، مهمات ، مواد منفجره ، EFP ، وسایل نقلیه ، موشک های هدایت شونده ضد تانک ، سیستم های دفاع هوایی قابل حمل ، موشک ، هواپیماهای بدون سرنشین ، موشک های ضد کشتی و موشک های بالستیک بود.

گروه های شبه نظامی تحت حمایت ایران

حزب الله لبنان

حزب الله لبنان شناخته شده ترین گروه در جنگ شیعه علیه داعش در سوریه و عراق است و حسن نصرالله دبیرکل آن بارها حضور نظامی این گروه در سوریه را تأیید کرده است.

حزب الله لبنان از اواخر سال 2012 با کشته شدن بیش از 250 نفر در درگیری های سوریه مشارکت داشت.

این گروه مهمترین مرجع و برنامه ریزی آموزشی برای جنگهای داخلی در عراق و سوریه به محسوب می‌شود که بنا به درخواست ایران وارد درگیری های این دو کشور شدند، بسیاری از شبه نظامیان شیعه در این دو کشور تحت آموزش رهبران نخبه حزب الله لبنان قرار دارند.

حزب الله سوریه

حزب الله سوریه شاخه دوم حزب‌الله لبنان و حسین همدانی ، جکه حسین همدانی٬ جانشین قرار‌گاه مرکزی «امام حسین» تشکیل این مجموعه از سوی جمهوری اسلامی را تایید کرد

این گروه شامل جنگجویانی است که از بشار اسد در سوریه حمایت می کنند و کمک های محدودی به ارتش سوریه در جنگ علیه مخالفان اسد می کنند.

گزارش شده است که اعضای حزب الله متشکل از 12 شیعه امامی سوریه هستند که توسط رهبران حزب الله لبنان و سپاه پاسداران آموزش دیده اند.

سپاه بدر

سپاه بدر مشهورترین مدافع حرم در عراق است و ارتباط نزدیک با جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران در ایران دارد.

سپاه پاسداران ایران بخشی از 42 گروه شبه‌نظامی فعال در عراق است که به همراه 28 گروه مسلح دیگر “مستقیماً توسط ایران پشتیبانی می شوند”.

سپاه بدر یک شاخه نظامی مجلس اعلای اسلامی عراق بود که در سال 1980 توسط محمد باقر حكیم ، رئیس سازمان سیاسی – نظامی آن زمان تاسیس شد و با عضویت گروهی از اسرا و پناهندگان عراقی در ایران تاسیس شد.

اعضای این سپاه خود را فداییان روح الله خمینی ، بنیانگذار جمهوری اسلامی می دانند و در دوران صدام حسین ، مبارزه با رژیم وی را “جهاد فی‌سبیل‌الله” نامیده می شد.